TDI.PL - tuning, chiptuning oraz eksploatacja silników diesla - FORUM

Zczipowałem X20DTL...

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Zczipowałem X20DTL...
« dnia: 07 Stycznia, 2007, 17:10:27 »
A więc po ponad pół roku zastanawiania się dzisiaj zawirusowałem swojego klekota Opla Zafirę X20DTL. To taki troszkę niewypał Opla bo z dwóch litrów katalogowo ma 82KM i 185Nm. W każdym razie po zawirusowaniu realna moc do osiągnięcia to około 100KM i 235 Nm.

Oczywiście na samym początku hamownia i sprawdzenie czy silnik sie jeszcze nadaje do przeróbki bo mimo licznikowych 150kkm przebiegu prawdopodobnie autko ma grubo ponad 200kkm. I tutaj miłe zaskoczenie, silnik trzyma parametry a nawet ma lekki bonus co nie zdarza się często w przypadku Opla. Wynik 82,5KM oraz 198,3 Nm.




Czyli wszystko fajnie specjalista bierze się do roboty, pojawia się oczywiście pierwszy problem gdyż ze względu na jakis tam rodzaj kości w kompie nie można wgrać programu przez złacze OBD. Ale nic to fachowiec przygotowany auto na podnośnik wyciąganie komputera (jest w okolicach lewego nadkola). Zgranie programu zamontowanie nowej kości ze zmodyfikowanym programem (przy okazji założonmo taką kość aby można było wgrywać program za pomocą OBD) i na hamownie. W tym miejscu konsternacja moc tylko około 88KM i moment zgodnie z zapowiedzią 231 Nm. Coś jest ewidentnie nie tak. Fachman sprawdza mapy i stwierdza, że nie zmienił mapy na ciśnienie turbo czyl turbina dalej dmuchała jak w serii. szybka korekta wgranie, hamowanie i.... moc 90,6KM moment 236,8 Nm.



Konsternacja i zastanawianie co jest przyczyną. Porównany zostaje wykres sprzed przeróbki z wykresem innego X20DTL i okazuje się, że prawie w całym zakresie obrotów mój silnik ma większą moc niż ten porównywany (jakieś 1-1,5KM) ale powyżej 3500 obr/min zaczyna tracić moc i ma mniejszą o 1-1,5KM. Tak więc podejrzenie pada na zasilanie paliwem, a dokładnie filtr paliwa, który nie wiem kiedy był ostatnio wymieniany. Aby sprawdzić tę hipotezę zwiększona zostaje dawka paliwa w programie jednak zabieg ten przynosi odwrotny skutek, moc spada do około 89KM a przy takiej dawce auto powinno już zacząć dymić co może potwierdzać hipotezę, że ukł. nie wydala i nie daje tyle paliwa ile trzeba. Dlategoteż w przyszłym tygodniu robię wymianę filtre i mam nadzieję, że to on a nie np. tfu tfu pompa paliwowa czy wtryskowa jest problemem.
Co sądzicie o moim przypadku czy możecie potwierdzić, że rzeczywiści filtr paliwa może mieć tak duzy wpływ na moc?
P.S. Przeróbka byla wykonywana w porządnej i znanej w Polsce wrocławskiej firmie Jetronik.

A tak wogóle co myslicie o przebiegu krzywej momentu obrotowego?Czy nie jest czasem za mocny pik w okolicach 2000 obr/min.?


b>Zafira X20DTL

Offline Piro

  • *****
  • 1 149
  • Płeć: Mężczyzna
  • Vtech, Vtechdyno, EVTUN
    • Vtech - chiptuning, powerboxy, hamownie podwoziowe
Odp: Zczipowałem X20DTL...
« Odpowiedź #1 dnia: 08 Stycznia, 2007, 12:25:47 »
DTL ma dodatkowy ogranicznik dawki w programie. Jak się wie gdzie to auta chodzą. Jak się nie wie gdzie to ma się 90 KM :D
Daj szansę innym znanym firmom  ;)

Z kolei pik na pomiarze wynika raczej z pracy hamowni a nie z rzeczywistych wartości. Nie jest możliwe aby silnik zachował się tak jak na wykresie ponieważ mapy sterownika są interpolowane - nie da się zrealizować takich skokowych charakterystyk.
Zmierz auto na innej hamowni lub poproś o zmniejszenie obciążenia hamulcem - wtedy MAHA (taka jest w Jetroniku) przestaje robić kątomierze z momentu obrotowego i zaczyna pokazywać rzeczywistość. Zobacz na pierwszy pomiar - wykres jest bardziej "okrągły". Nowy wykres po tuningu też ma rzeczywisty kształt zbliżony do fabrycznego tylko hamownia zrobiła "bonusa".
« Ostatnia zmiana: 08 Stycznia, 2007, 12:33:11 wysłana przez Piro »
...alkohol nie rozwiąże Twoich problemów ! Z drugiej strony - mleko też ich nie rozwiąże :)
www.vtech.pl &

Odp: Zczipowałem X20DTL...
« Odpowiedź #2 dnia: 08 Stycznia, 2007, 16:29:34 »
Cytuj
DTL ma dodatkowy ogranicznik dawki w programie. Jak się wie gdzie to auta chodzą. Jak się nie wie gdzie to ma się 90 KM
Daj szansę innym znanym firmom

Chodzi o szansę wykazania się?  ;) Czy o szansę zarobienia?  ;D
A tak na poważnie, to myślę, że Jetronik powinien wiedzieć o takim ograniczniku dawki, w końcu przerabiali inne DTL'e i wychodziło im te 100KM. Na innym forum też ktoś napisał, że kiedyś czipował podobną zafirę i spadek mocy w górnym zakresie obrotów był wynikiem niedokręconego jakiegoś zaworu upustowego na turbinie, a efekt był taki, że powyżej jakiejś tam granicy część pompowanego powietrza wydostawała się nazewnątrz.
A jeśli chodzi o ten pik i wogóle o przebieg krzywych momentu i mocy to nie mam się czym martwić i zrzucić taki wygląd na karb sposobu wykonania pomiaru?
b>Zafira X20DTL

Offline Piro

  • *****
  • 1 149
  • Płeć: Mężczyzna
  • Vtech, Vtechdyno, EVTUN
    • Vtech - chiptuning, powerboxy, hamownie podwoziowe
Odp: Zczipowałem X20DTL...
« Odpowiedź #3 dnia: 08 Stycznia, 2007, 22:34:32 »
Chodzi o szansę wykazania się?  ;) Czy o szansę zarobienia?  ;D
A tak na poważnie, to myślę, że Jetronik powinien wiedzieć o takim ograniczniku dawki, w końcu przerabiali inne DTL'e i wychodziło im te 100KM. Na innym forum też ktoś napisał, że kiedyś czipował podobną zafirę i spadek mocy w górnym zakresie obrotów był wynikiem niedokręconego jakiegoś zaworu upustowego na turbinie, a efekt był taki, że powyżej jakiejś tam granicy część pompowanego powietrza wydostawała się nazewnątrz.
A jeśli chodzi o ten pik i wogóle o przebieg krzywych momentu i mocy to nie mam się czym martwić i zrzucić taki wygląd na karb sposobu wykonania pomiaru?

Jestem tu prywatnie i nie polecam swojej pracy tylko komentuję ;)
To, co wie Jetronik to jest już ich słodka tajemnica. Jeżeli widziałeś inne przerobione DTL i miały 100 KM to pewnie potrafią. Widać ten jeden jest trudniejszy.
Nie ma takiego zaworu o którym piszesz w DTL. Taki zawór (blow off) posiadają auta benzynowe.
Tak, pik jest wynikiem pomiaru. Sami mamy hamownie Vtech VT2 i VT4 ale również jedną MAHA LPS3000 i jest to dobra hamownia, tyle że ma tendencję do takiego robienia wykresów na kwadratowo (co jest fizycznie niemożliwe). Wystarczy ją odpowiednio ustawić i już wychodzi dobrze.

Tu masz wykres do DTL:


...alkohol nie rozwiąże Twoich problemów ! Z drugiej strony - mleko też ich nie rozwiąże :)
www.vtech.pl &

Odp: Zczipowałem X20DTL...
« Odpowiedź #4 dnia: 09 Stycznia, 2007, 08:02:48 »
No to ten mój wykres chyba za bardzo się różni o tego co pokazałeś. U Ciebie charakterystyka momentu jest dosyć płaska, a wydawało mi się, że ze względu na rodzaj turbiny w DTLu (brak zmiennej geometrii) nie jest możliwa do uzyskania. Czy Ty jako fachowiec mógłbyś mi jednoznacznie odpowiedzieć czy to co ja mam porobione w silniku jest do przyjęcia tzn. czy nie bedzie miało negatywnego wpływu na podzespoły typu sprzęgło itp., czy wogóle taki przebieg krzywych jest prawidłowy, a może na jego podstawie można powiedzieć coś o stanie silnika?
Będe wdzięczny za każdą wskazówkę.
b>Zafira X20DTL

Offline Piro

  • *****
  • 1 149
  • Płeć: Mężczyzna
  • Vtech, Vtechdyno, EVTUN
    • Vtech - chiptuning, powerboxy, hamownie podwoziowe
Odp: Zczipowałem X20DTL...
« Odpowiedź #5 dnia: 09 Stycznia, 2007, 15:19:39 »
Ależ charakterystyka właśnie ma być płaska bo nie ma zmiennej geometrii.
Zobacz na wykres auta ze zmienną geometrią: moment narasta bardzo szybko:



Myślę że Twój tuning jest na tyle słaby, że nic autu nie grozi. Na pewno nie ma tam takiego dużego momentu jak na wykresie. Niczego nie musisz się obawiać
...alkohol nie rozwiąże Twoich problemów ! Z drugiej strony - mleko też ich nie rozwiąże :)
www.vtech.pl &