TDI.PL - tuning, chiptuning oraz eksploatacja silników diesla - FORUM

sportowy filtr powietrza do turbo diesla?

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

sportowy filtr powietrza do turbo diesla?
« dnia: 26 Marca, 2007, 19:38:21 »
witam wszystkich. sprzedawcy sportowych filtrów powietrza reklamując swój towar piszą, takie dziwne zdanie, "iż  sportowe filtry powietrza renomowanych firm np. K&N w 95% podnoszą nieznacznie moc i moment obrotowy silników" I pytanie na forum - Czy to prawda? a jezeli tak to co z tymi 5% procentami :) mieli pecha czy co? i czy warto w to inwestować pieniadze?



Offline KDX

  • ****
  • 351
  • Płeć: Mężczyzna
  • było: TOLEDO AFN, PASSAT AFN, jest: SUPERB AWX
Odp: sportowy filtr powietrza do turbo diesla?
« Odpowiedź #1 dnia: 26 Marca, 2007, 19:56:37 »
Sto lat temu w jakieś gazetce motoryzacyjnej, że do TDI (standardowych i tych niezbyt mocno rasowanych) niema wielkiego sensu montować sportowego filtra. Przy benzynach - co innego. Jechałem kiedyś Accordem 1.8 poprzedniej generacji i dzięki sportowemu filtrowi brzmiał lepiej niż dobrze, przy okazji przybyło też nieco koników.
Pozdrawiam!
K.

Offline Piro

  • *****
  • 1 149
  • Płeć: Mężczyzna
  • Vtech, Vtechdyno, EVTUN
    • Vtech - chiptuning, powerboxy, hamownie podwoziowe
Odp: sportowy filtr powietrza do turbo diesla?
« Odpowiedź #2 dnia: 26 Marca, 2007, 23:10:17 »
No nie sto lat temu tylko 6 lat temu, w Auto Dziś i Jutro (teraz Auto Moto). A kto pisał? Powiedzmy że z pamięci przypomnę ;)  ;D

W turbodieslu sprężarka podnosi ciśnienie powietrza do zadanej wartości. W przypadku jeżeli przepływ powietrza przez filtr jest wystarczający, to po uzyskaniu zadanego ciśnienia sprężarka nie podnosi go dalej. Jeżeli więc nawet usuniemy filtr powietrza to nie uzyskamy wyższego ciśnienia mieszanki - ergo nie poprawimy napełniania i nie zwiększymy mocy. Czy naszym filtrem będzie wkład ultra-hiper sportowy, czy zwykły papierzak - wyższego ciśnienia nie zobaczymy.

Jednak jest to tylko 95% prawdy. Na precyzyjnej hamowni da się zmierzyć różnicę na korzyść braku wkładu (lub wkładu "sportowego") w stosunku do papierzaka. Dlaczego?

Turbina potrzebuje uzyskać inne obroty i inną moc pracy w zależności, jak łatwo będzie można zasysać powietrze. Jeżeli powietrze dopływające do turbiny jest już rozrzedzone poniżej ciśnienia atmosferycznego z powodu restrykcji (np. filtra powietrza o kiepskim przepływie) to potrzebna będzie wyższa moc, aby uzyskać zadane ciśnienie. Oznacza to że turbina (część turbosprężarki po stronie spalinowej) będzie musiała odebrać więcej energii spalinom, a więc - mocniej "przytkać" wydech. Pogorszy się napełnianie i moc spadnie. Dodatkowo sprężarka uzyska większe straty mechaniczne (bo obraca się szybciej) i być może z powodu zbyt wysokich obrotów - niższą sprawność. Moc silnika nieznacznie bo nieznacznie - ale spadnie (pomimo iż ciśnienie doładowania nie zmieni się), gdy filtr będzie miał za małą wydajność.

Różnice będą jednak niewielkie - wiem to z autopsji

Osobną sprawą jest istotna różnica zasady, na jakiej pracują filtry papierowe i mokre (bawełniane).
Filtry papierowe klinują cząsteczki brudu w splotach swoich włókien. Są przez to dość restrykcyjne dla przepływu ale niezmiernie skutecznie filtrują. Filtry bawełniane bazują na lepkości cieczy (oleju), który ma zatrzymać brud i na zjawiskach elektrostatycznych. Jednak np. krzemowy pył zatrzymują mizernie.

Kto nie wierzy, ten niech sprawdzi - potrzebny wiatraczek lub suszarka, oba rodzaje filtrów, garść pyłu (zamieść ulicę w czynie społecznym).
Dmuchnąć w filtr czym tam mamy. W zamkniętej ręce dotykającej filtra trzymać pył. Otworzyć rękę nieznacznie, aby pył był niezbyt gwałtownie wydmuchiwany. Patrzeć pod światło z drugiej strony - co przejdzie.
Przez papierzak nie przejdzie dokładnie nic. A przez "sportowy"? Pobawcie się sami...

Druga podpowiedź - z czego robi się paper ścierny ? ;)
...alkohol nie rozwiąże Twoich problemów ! Z drugiej strony - mleko też ich nie rozwiąże :)
www.vtech.pl &

Odp: sportowy filtr powietrza do turbo diesla?
« Odpowiedź #3 dnia: 27 Marca, 2007, 11:39:52 »
czyli można z w/w wyjaśnień wyciągnąć dwa wnioski:
1> sportowy filtr powietrza może nieznacznie odciążyć turbine a co się z tym wiaże przedłyuża jej żywotność.
2> sportowy filtr powietrza nie filtruje tak dobrze jak filtr standardowy co może się wiazac z uszkodzeniem - no własnie uszkodzemniem czego?   ???
« Ostatnia zmiana: 27 Marca, 2007, 11:42:19 wysłana przez pablosov »

Offline And280

  • ****
  • 360
Odp: sportowy filtr powietrza do turbo diesla?
« Odpowiedź #4 dnia: 27 Marca, 2007, 17:55:40 »
gorzej filtruje co powoduje dostanie sie cial stalych do silnika a pierw do turbiny co uszkadza ja mechanicznie, znacyz sie lopatki albo moze turbina sie zatrzec nastepnie ciala stale wedruja do silnika:)
Nastepny tolek teraz 1M ASV

Offline Piro

  • *****
  • 1 149
  • Płeć: Mężczyzna
  • Vtech, Vtechdyno, EVTUN
    • Vtech - chiptuning, powerboxy, hamownie podwoziowe
Odp: sportowy filtr powietrza do turbo diesla?
« Odpowiedź #5 dnia: 27 Marca, 2007, 23:33:15 »
And280   - 100% racji - pył niszczy sprężarkę (a w mniejszym stopniu gładzie w silniku i zwiększa ilość nagarów)
pablosov - 100% racji - turbina męczy się mniej. Jej łożyska pracują przy mniejszych obrotach. Jednak krótko. Łopatek będzie ubywać (będą wycierać się od mielenia piachu) i żeby uzyskać to samo zadane ciśnienie, trzeba będzie się wysilać coraz bardziej i kręcić coraz szybciej.
...alkohol nie rozwiąże Twoich problemów ! Z drugiej strony - mleko też ich nie rozwiąże :)
www.vtech.pl &