Wymiana płynu hamulcowego jest prostą czynnością. Wystarczy tylko zestaw podstawowych narzędzi i podstawki pod samochód, gdyż trzeba odkręcić wszystkie koła. Do wymiany płynu potrzebne są dwie osoby. Jedna siedzi w kabinie i naciska cyklicznie pedał hamulca, natomiast druga odkręca i zakręca odpowietrznik przy zacisku hamulcowym.
Pompowanie płynu przeprowadza się do momentu aż będzie wypływał czysty płyn. Aby nie narozlewać płynu najlepiej na odpowietrznik założyć przezroczysty gumowy przewód. Operację powtarzamy kolejno dla każdego koła. Oczywiście co pewien czas uzupełniamy płyn w zbiorniczku, aby nie zapowietrzyć układu. Nie ma potrzeby najpierw spuszczać cały płyn, a następnie dopiero wtedy napełniać nowym i odpowietrzać układ.
Przy okazji wymiany płynu hamulcowego warto również wymienić płyn w układzie sterowania sprzęgła. Jest taki sam jak w hamulcach i również się starzeje.
Przed wlaniem płynu trzeba upewnić się jaki rodzaj jest w naszym aucie, gdyż nie wolno mieszać różnych płynów (R3 z DOT-4). Na szczęście w zdecydowanej większości samochodów jest płyn DOT-4 więc możliwość pomyłki jest mocno ograniczona.