TDI.PL - tuning, chiptuning oraz eksploatacja silników diesla - FORUM

Pytania nowego użytkownika TDI

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Pytania nowego użytkownika TDI
« dnia: 08 Grudnia, 2007, 01:30:08 »
Jeżdżę Octavia 110 KM z 2004 roku
1.Jak długo muszę grzać silnik przed jazdą , a ile czekać na wolnych obrotach po jeździe? Prosze o uzasadnienie.
2.Po ruszeniu na  nierozgrzanym (w/g kontrolki) silniku powyżej 2tys. obrotów brakuje mocy,lekko szarpie i jakby zaciera.Po kilku km problem znika.Czy to jest norma?
                                      Pozdrawiam -  Octaviusz !
« Ostatnia zmiana: 08 Grudnia, 2007, 01:32:24 wysłana przez cubico »



Offline Piasek

  • ******
  • 1 301
Odp: Pytania nowego użytkownika TDI
« Odpowiedź #1 dnia: 08 Grudnia, 2007, 09:27:10 »
Ad1. Na to nie ma reguły, natomiast savoir vivre silników diesla nakazuje przy rozruchu po dłuższym postoju min te 5 do 10 sek poklepania na wolnych obrotach (zależy od lepkości oleju stosowanego w silniku) nim ruszysz... Ale - po tym zabiegu nie wolno butować. Przez te pierwsze paręset metrów, może kilka kilometrów nie butować nim silnik nie uzyska jakichś tam powiedzmy 20 czy 30st C i wskazówka temp. nie drgnie. Gaszenie - no to zależy od jazdy ale jak te 10-15 sek poczekasz na wolnych obrotach nim go zgasisz to mu tylko pomoże... No chyba że się ostro wściekałeś przed garażem - to i 30 sek do minuty poczekać musisz...
Ad2.  Na początek proponuję wymienić filtr paliwa - to często najskuteczniejsza naprawa. Jeżeli to nie przyniesie efektu (to zawsze wyeliminowałeś jedną z możliwych przyczyn) skierowałbym się ku przepływomierzowi - coś zawodzi... Jeżeli odczuwalny jest efekt "ciągnięcia przyczepy z wodą" a na przyłożenie gazu silnik reaguje dokładnie odwrotnie (zaczyna słabnąć i zwalniać, jak by się zalewał albo by mu dawkę paliwa odcinał) to jest przepływka... Nie sądzę aby w tak młodym aucie szwankowało coś innego...
Dobra rada - warto z raz na miesiąc przegonić dieselka dość dobrze aby cały układ ssąco-tłoczący w okolicach turbiny się oczyścił... Czyli z 10-15 km (na autostradzie) w okolicach 150 km/h...
« Ostatnia zmiana: 08 Grudnia, 2007, 16:53:00 wysłana przez Piasek »

Odp: Pytania nowego użytkownika TDI
« Odpowiedź #2 dnia: 08 Grudnia, 2007, 18:22:08 »
a ja jeszcze dodam ze jesli chcesz aby autko bylo oszczedne nie przekraczaj 2500 obrotow efekt gwarantowany.......to samo z zimnym silnikiem......

Offline KDX

  • ****
  • 351
  • Płeć: Mężczyzna
  • było: TOLEDO AFN, PASSAT AFN, jest: SUPERB AWX
Odp: Pytania nowego użytkownika TDI
« Odpowiedź #3 dnia: 08 Grudnia, 2007, 19:41:28 »
W 100% zgoda z Piaskiem.

Nie do końca można się zgodzić z tym, że nie jeżeli nie przekracza się 2500 obrotów samochód będzie oszczędny - przez zbyt ospałą jazdę doprowadzisz do powstawania nagarów m.in. w EGR, co odbije się na dynamice samochodu, a Ciebie narazi na koszty związane z czyszczeniem. Jeździć normalnie (z zastrzeżeniem co do rozgrzewania o odpowiedniego gaszenia, raz na jakiś czas przegonić po autostradzie (jak pisał Piasek).

Pozdrawiam!
K.

Offline zbyrak

  • *
  • 20
  • Płeć: Mężczyzna
  • 1.9TDi (BXE), okol. Łodzi
Odp: Pytania nowego użytkownika TDI
« Odpowiedź #4 dnia: 09 Grudnia, 2007, 10:18:29 »
Przeczytaj uważnie(zaczerpnięte z Seat Toledo Club):

1. Dbaj o dobry olej w silniku.
2. Wymieniaj olej zgodnie z zaleceniami serwisowymi (na ogół co 15 tys. km) jednak w przypadku ostrej jazdy wymiana powinna być skrócona do 10 tys. km.
3. W mrozy odpalaj samochód zawsze po zgaśnięciu kontrolki świec żarowych, w przypadku bardzo dużych mrozów możesz dwu, trzykrotnie powtórzyć proces grzania świec, na pewno to nie zaszkodzi, a ułatwi rozruch.
4. Dbaj w zimę o dobrze naładowany akumulator.
5. Po odpaleniu silnika unikaj ostrej jazdy z dużymi przyśpieszeniami.
6. Przed rozpoczęciem ostrej jazdy zawsze rozgrzej swojego diesla do temperatury roboczej.
7. Temperatura pracy TDi zawsze powinna oscylować w okolicach 90st.C, nie zależnie czy zima czy lato. Tuż po osiągnięciu 90st.C na wskaźniku temp. wody, należy odczekać jeszcze chwilę poprzez w miarę spokojna jazdę aż olej osiągnie właściwą temp. pracę .
8. Po zakończeniu ostrej jazdy z dużymi prędkościami obrotowymi silnika poczekaj na wyhamowanie i ostygnięcie turbiny, która jest bardzo wrażliwa na brak smarowania.
9. Nigdy nie gaś od razu silnika po zakończeniu ostrej jazdy poczekaj - parę minut.
10. Unikać należy jak ognia częstego PSJ (czyli ******* Stylu Jazdy); Na czym to polega i czym szkodzi - prosta odpowiedź jak ruszasz powoli prawie bez gazu, zmieniasz szybko biegi przy 2000obr. nie dajesz silnikowi
osiągnąć swojego momentu obr. ani mocy i jeździsz często na 5biegu 60km/h po mieście unikając przyśpieszeń to znaczy że uprawiasz PSJ. Czym to szkodzi? - Niespalona sadza ze spalin zapieka się w kierowniczkach powietrza w turbinie zmiennej geometrii. Nie jest korygowane ciśnienie turbina pompuje absurdalne ciśnienia co komputer odczytuje jako błędne i przechodzi w tryb pracy awaryjnej co się objawia spadkiem mocy. Najlepiej jeździć stosując się do punktu 18 wyrabiając sobie przy tym własną taktykę na czas zmiany biegów. I
od czasu do czasu trzeba przycisnąć silniczek każde TDi musi wnętrzności przewietrzyć.
11. TDi poddany chiptuningowi nie traci na swojej użyteczności i żywotności pod warunkiem zastosowania się do wszystkich powyższych zasad.
12. Każde TDi zużywa olej - jedne silniki go biorą więcej drugie mniej. Nie powinno nas to martwić do momentu w którym silnik zaczyna pobierać więcej niż 1litr między wymianami.
13. Olej tuż po wymianie robi się ciemny (czarny) to normalne w TDi
14. Często dbaj (wymieniaj) filtr powietrza kosztuje nie wiele a za to ma wpływ na trwałość wielu elementów osprzętu silnika.
15. Dbaj o to aby nie był niczym zakłócony nawiew na intercooler (w skrócie IC) czyli chłodnicę powietrza doładowującego znajdujący się najczęściej tuż przed przednim prawym kołem.
16. Zastosowanie stożkowych filtrów powietrza oraz wkładek nasączanych olejem może (ale nie musi) skrócić żywotność przepływomierza - lepiej częściej wymieniać filtr papierowy
17. Dbaj o sprzęgło - bo kosztuje trochę $$
18. Nie przyśpieszaj ze zbyt niskich obrotów i nie ciągnij diesla do odcięcia - dowiedz się przy jakich obrotach uzyskujesz max moment obrotowy i moc - i najlepiej aby wskazówka obrotomierza poruszała się pomiędzy tymi
zakresami.
19. Każde TDi od czasu do czasu lubi puścić czarnego dymka - nie należy się tym martwić chyba że dzieje się to zbyt często i zostawiasz za sobą czarną zasłonę dymną.
20. Każdy diesel kiedyś się zepsuje tylko od Ciebie zależy kiedy to będzie.
Octavia Kombi 1Z
1.9TDi, BXE

Offline Marco

  • ***
  • 259
  • Golf III TDI 1Z
Odp: Pytania nowego użytkownika TDI
« Odpowiedź #5 dnia: 09 Grudnia, 2007, 13:45:04 »
Silnik TDI to dość wrażliwa motorownia która źle znosi zaniedbania ze strony użytkownika :( Stary prosty ośmiozaworowy benzynowiec potrafi znieść o wiele więcej błedów kierowców dla których ważne jest to aby tylko szybko dojechać do celu a umiejętności obsługi i dbałości o auto nie mają już dla nich większego znaczenia...
GOLF III TDI 1Z

!con

Odp: Pytania nowego użytkownika TDI
« Odpowiedź #6 dnia: 11 Stycznia, 2008, 20:59:09 »
pytanie do PSJ! przy jakich obrotach silnika jest ta optymalna ekonomiczna jazda?? TDi to gdzies od 2000 zbieera sie bez zadnego problemu z pomoca turbawki! i przy takich obrotach zazwyczaj jezdze! ale nie na 5biegu i 60km/h!! bo to kazdy kierowca czuje jak silnik pracuje!