Dzięki za wyjaśnienie funkcji EGR, ale pytanie było trochę inne. Jak wyjaśnić mechanizm powstanie usterki polegającej na tym iż przy zimnym silniku występowała nie równa praca silnika i „siwy dym”. Mechanicy stwierdzili, iż przyczyną było zablokowanie zaworu EGR, napraw okazała się skuteczna. Czyli pytanie brzmi co ma EGR do „siwego dymu”.
Ja zweryfikowałbym moją amatorską próbę wyjaśnienia tego problemu. Może kluczem jest ta nierówna praca silnika spowodowana niedogrzanym silnikiem na skutek braku efektu dogrzewania silnika recyrkulującymi spalinami. Nierówna praca może właśnie oznacza iż w pojedynczych cylindrach następuje przygaszenie czyli do wydechu wydostaje się niespalone paliwo. Stąd „siwy dym”. Sama zwiększona dawka paliwa przy zimnym silniku pewnie nie tłumaczyłaby tego efektu, gdyż więcej paliwa w stosunku do powietrza, skutkuje pewnie raczej czarnym dymem. Aby był siwy dym musi być brak samozapłonu w co którymś cylindrze -> nierówna praca.
To że w niektórych silnikach można zaślepić EGR i nic ma efektu „siwego dymu”, może wynika z przyjętej strategii sterowania silnikiem. Po prostu niektóre silniki mają relatywnie wyższe obroty biegu jałowego i brak recyrkulacji nie powoduje nierównej pracy silnika.
Ale tak jak napisałem, to są moje wywody laika - amatora, a chętnie posłuchałbym wyjaśnień fachowców - czegoś bym się nauczył. Może ktoś ma inna teorię
.