Dla mnie niestety większość "diabolizowania" niektórych silników wynika z tego że komentujący niewiele o nich wiedzą (tzw. "specjalizacja TDI"
).
Np. technologia konstrukcji tego silnika jest ze 2 generacje do przodu w stosunku do 1.9 TDI. Analogiczna edycja silnika używana w BMW (sterowanie EDC16+) ma 163 KM w bazie i nawet 190 po tuningu przy zaledwie 1.3 bara doładowania! Stąd wniosek o doskonałym napełnianiu silnika.
Z kolei parametry VP44 nie odbiegają od pompowtrysków (1850 bar ciśnienie wtrysku, regulowany kąt wtrysku, wtrysk wstępny). To dobry silnik. Łatwo się go tuninguje. Zresztą warto go "podciągnąć" o tyle, że jest to "podatkowa" wersja silnika i wcale niemało pali jak na moc, bo jego osiągi "naturalne" - czyli ok. 100 KM zostały sztucznie zaniżone przez późny kąt wtrysku, a co za tym idzie - obniżenie sprawności. Do ok. 105 KM zużycie paliwa spada, potem rośnie (brak intercoolera, mała turbina)