Najlepiej zobaczyć pod kompem co pokaże... Ja bym tak na szybko "wróżył" że to są skutki działania EGR`a... Może jest to powodowane jego zasyfieniem i w konsekwencji jakąś spóźnioną reakcją... Spróbuj go przegnać dobrze gdzieś po autostradzie i zobacz czy to coś pomoże...
W przypadku najnowszych 16-to zaworowych jednostek wysokoprężnych CR trzeba jeździć na trochę wyższych obrotach (2-3 tyś) aby ten silnik "odpowiednio gadał" i nie smolił... Natomiast ludzie najczęściej popadają w skrajności i po przesiadce na "pierwszego diesla" albo jeżdżą nim "za wysoko" (3-4 tyś obr) pozbawiajac się "ekonomii diesla" albo za nisko (1500-2200) jak w przyp. starych TDI (tudzież Jelcza)
Owszem - wiem że zaraz ktoś wyjedzie z linkiem do danych technicznych z których wynika ze od (np 1700 obr) ma się dostępne 90% momentu obrotowego... ale jazda taka powoduje później wspomniane problemy z EGR`ami i filtrami cząstek stałych.
Standardowa przypadłość 16-to zaworowych HDI...