TDI.PL - tuning, chiptuning oraz eksploatacja silników diesla - FORUM

Zależność biegu od prędkości.

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline Sproqet

  • *
  • 37
  • Płeć: Mężczyzna
Zależność biegu od prędkości.
« dnia: 28 Października, 2008, 08:01:39 »
Czy istnieje zestawienie pokazujące z jaką prędkością powinno się jechać na jakim biegu? Chodzi mi o silnik VW Tourana 1.9 90 KM. Kiedyś takie dane były w instrukcji obsługi, a teraz podają "tylko" zakres obrotów przy których jest max moment obrotowy.


---------------------------------
Przechodniu trzymaj się zebry
---------------------------------

Offline Piasek

  • ******
  • 1 301
Odp: Zależność biegu od prędkości.
« Odpowiedź #1 dnia: 28 Października, 2008, 09:08:40 »
No i w tym całą magia... Nie jeździ się "na obrotach" a na zakresie obrotów w którym przypada maximum momentu obrotowego (lub conajmniej 90%) jego wartości... A wszystko zalezy od silnika jaki masz pod maską... Jeżeli bedzie to wolny ssak i do tego 16V to wartości te są dość wysoko czyli np w okolicach 3500 obr... a jak będzie to turbodiesel to wartości te będą dostępne często już od 1700-1800 obr... Do tego dochodzi jeszcze rodzaj zastosowanej skrzyni oraz jej zestopniowanie (przełożenia) w zalezności od auta w jakim siedzi ten sam silnik... Bo inna skrzynia bedzie np w Golfie III a inna w VW Caddym pomimo iż pod maskami siedzi ten sam motor 1.9TDI ALH...
Dlatego właśnie podstawową świadomosć z zakresu tego co mamy pod maską i kilka jego parametrów powinniśmy znać aby jeździć tak jak należy (a nie jak babka od rat co dotychczas Sejem 900-tką śmigała a teraz Yarisa D-4D dostała i piłuje go między 3 a 4 tyś obr bo tak do tej pory jeździła Sejem...) No cóż - długo nie pojeździ...
« Ostatnia zmiana: 28 Października, 2008, 14:31:07 wysłana przez Piasek »

Offline Sproqet

  • *
  • 37
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Zależność biegu od prędkości.
« Odpowiedź #2 dnia: 28 Października, 2008, 09:37:44 »
W takim razie jeżeli mam podane max moment przy 1800-2500 obr/min to na wszystkich biegach powinienem jeździć w tym przedziale?
---------------------------------
Przechodniu trzymaj się zebry
---------------------------------

Offline Piasek

  • ******
  • 1 301
Odp: Zależność biegu od prędkości.
« Odpowiedź #3 dnia: 28 Października, 2008, 10:44:34 »
Ekonomia na to właśnie wskazuje...
Oczywiście wiadomo ze aby jechać 200 km/h musisz ten silnik kręcić na 4-4,5 a moze nawet 5 tyś obr... ale przy normalnej jeździe taki zakres obrotów w zupełności wystarcza... U mnie to jest do jakchś 130km/h na 6-tym biegu... Przy spalaniu na poziomie 6-ciu litrów... Bo i owszem mogę sobie jeździć w przedziale 2500-3500... dysponując niezłą dynamiką... okupioną niestety spalaniem w okolicach 9-ciu i topniejącymi "w oczach" oponoami osi napędowej...

Offline Sproqet

  • *
  • 37
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Zależność biegu od prędkości.
« Odpowiedź #4 dnia: 28 Października, 2008, 12:00:52 »
Podziękował....
---------------------------------
Przechodniu trzymaj się zebry
---------------------------------

Offline Marco

  • ***
  • 259
  • Golf III TDI 1Z
Odp: Zależność biegu od prędkości.
« Odpowiedź #5 dnia: 28 Października, 2008, 20:00:08 »
Ale nie zapominaj przybutować od czasu do czasu autko ;D
Należy mu się wydmuchanie sadzy  :P
GOLF III TDI 1Z

Offline Piasek

  • ******
  • 1 301
Odp: Zależność biegu od prędkości.
« Odpowiedź #6 dnia: 29 Października, 2008, 08:06:50 »
W sumie zastanawiam się dlaczego właśnie o tym w instrukcji nie piszą...
ROZDZIAŁ 5
Dawanie ognia na A2  ;D

Offline ryysio

  • *
  • 28
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Zależność biegu od prędkości.
« Odpowiedź #7 dnia: 29 Października, 2008, 10:34:57 »
Piasek,

bo ci którzy piszą instrukcje wiedzą, że A2 jest autostradą tylko z nazwy... jak niestety nasz wszystkie... (no może poza odcinkami A4 koło Opola, gdzie zdarzają się nawet 3 pasy rychu :-))

pozdr
/R

Offline Sproqet

  • *
  • 37
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Zależność biegu od prędkości.
« Odpowiedź #8 dnia: 31 Października, 2008, 07:53:10 »
Ale nie zapominaj przybutować od czasu do czasu autko ;D
Należy mu się wydmuchanie sadzy  :P
Czasami dostaje po dupie :). Do tej pory miałem benzynę, a diesla dopiero się uczę.
---------------------------------
Przechodniu trzymaj się zebry
---------------------------------

Offline Sproqet

  • *
  • 37
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Zależność biegu od prędkości.
« Odpowiedź #9 dnia: 31 Października, 2008, 07:57:37 »
I jeszcze taka ciekawostka :)
Dojeżdżam do skrzyżowania - świateł i wrzucam luz. Patrzę na komputerek a tu spalanie zamiast wynosić +- 0,8l/h (tyle widze jak stoję w korku) to zaczyna rosnąć :)
Z tego wynika, że bardziej opłaca się dojeżdżać na biegu.
Skąd te wzrosty ?
---------------------------------
Przechodniu trzymaj się zebry
---------------------------------

Offline Piasek

  • ******
  • 1 301
Odp: Zależność biegu od prędkości.
« Odpowiedź #10 dnia: 31 Października, 2008, 08:17:51 »
To powinno rozwiać wszelkie wątpliwości dlaczego tak jest:
http://tdi.pl/component/option,com_smf/Itemid,5/topic,2572.0/

Offline Arrow00

  • *
  • 7
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Zależność biegu od prędkości.
« Odpowiedź #11 dnia: 11 Listopada, 2008, 21:47:36 »

Dojeżdżam do skrzyżowania - świateł i wrzucam luz. Patrzę na komputerek a tu spalanie zamiast wynosić +- 0,8l/h (tyle widze jak stoję w korku) to zaczyna rosnąć :)


Popatrz dokładnie na wyświetlacz. Spalanie w l/h pokazuje gdy stoisz. Podczas toczenia się pokazuje l/100km.

Pozdrawiam,

Tomek

Offline gajos

  • *
  • 40
  • nikt nie spodziewa sie hiszpanskiej inkwizycji!
Odp: Zależność biegu od prędkości.
« Odpowiedź #12 dnia: 12 Listopada, 2008, 09:25:31 »
Inna sprawa ze w ruchu drogowym lepiej unikac luzu. Nigdy nie wiesz kiedy bedziesz potrzebowal silnika ktory aktualnie jest odlaczony (czy to do przygazowania czy do zahamowania), moze sie okazac ze nie masz luksusu w postaci 1 sekundy na wrzucenie biegu.

Mi czestogesto zdarza sie na "trasie", ze lecac ~140 i widzac przed soba swiatla zmieniajace sie na czerwone odpuszczam gaz i spokojnie hamuje silnikiem juz jakies 250m przed swiatlami :-) Niektorzy cala ta droge potrafia jechac na hamulcu! Wiec dodatkowo oszczednosc klocow ;-)
Pzdr.
gajos
                                                      [zmiana pracy = zmiana auta]

Offline Sproqet

  • *
  • 37
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Zależność biegu od prędkości.
« Odpowiedź #13 dnia: 12 Listopada, 2008, 12:33:58 »
Popatrz dokładnie na wyświetlacz. Spalanie w l/h pokazuje gdy stoisz. Podczas toczenia się pokazuje l/100km.

Pozdrawiam,

Tomek
No ale jakie to ma znaczenie czy l/h czy l/100 km. Jak dojeżdżam na luzie to pokazuje 0,8l/h a jak na biegu to 0,0.
---------------------------------
Przechodniu trzymaj się zebry
---------------------------------

Offline Marco

  • ***
  • 259
  • Golf III TDI 1Z
Odp: Zależność biegu od prędkości.
« Odpowiedź #14 dnia: 12 Listopada, 2008, 16:17:29 »
Cytuj
Patrzę na komputerek a tu spalanie zamiast wynosić +- 0,8l/h (tyle widze jak stoję w korku) to zaczyna rosnąć 


U mnie Vag pokazuje na postoju na wolnych obrotach 0.366..l/h. Skąd taka duża rozbieżność? Silnik 1Z 1.9 90PS
GOLF III TDI 1Z