TDI.PL - tuning, chiptuning oraz eksploatacja silników diesla - FORUM

Pytanie dot. geometrii

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Piasek

  • ******
  • 1 301
Pytanie dot. geometrii
« dnia: 25 Listopada, 2008, 12:43:45 »
Z racji tego ze mamy zimę trzeba było przełożyć kapcie na zimowe. W czerwcu b.r. założyłem na przód dwie nowe opony i pojechałem profilaktycznie na geometrię w celu sprawdzenia i ewentualnej korekty. Wszystko było ok. Oponki te przejechały 12 tyś km i dziś po przekładce okazało się ze lewa opona jest bardziej zdarta niż prawa która praktycznie nie nosi śladów jakiegokolwiek zużycia... Nie dość że lewa jest mocniej zdarta na całej powierzchni to jeszcze do tego widać iż wyraźniej przytarta jest na wewnętrznej krawędzi... No cóż - mogło się coś przestawić... Pojechałem na sprawdzenie zbieżności i geometrii. Gdzie tam - wszystko ok - tak jak poprzednio.
 Czy ktoś mógłby mi wyjaśnić co mogło spowodować owo większe zużycie lewej opony ??



Offline Sproqet

  • *
  • 37
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie dot. geometrii
« Odpowiedź #1 dnia: 25 Listopada, 2008, 13:18:07 »
Ja to widzę tak :)
Jeździsz sam. Siedzisz z lewej strony z przodu, ważysz około 80-100 kg i dlatego przednia lewa opona bardziej się zużywa.
A tak na poważnie to może jakiś odważnik odpadł?
---------------------------------
Przechodniu trzymaj się zebry
---------------------------------

Offline dssn

  • *****
  • 559
    • http://www.terpior.prv.pl
Odp: Pytanie dot. geometrii
« Odpowiedź #2 dnia: 25 Listopada, 2008, 15:41:31 »
gdyby odpadl byloby bicie chyba
O

Offline Piasek

  • ******
  • 1 301
Odp: Pytanie dot. geometrii
« Odpowiedź #3 dnia: 25 Listopada, 2008, 17:13:46 »
Sproqet
Na mój rozum to Twoja teoria bardziej by się sprawdziła w przyp. prawego koła. Bo wiadomo że koło bardziej dociążone będzie miało lepszą przyczepność niż to mniej dociążone a więc to po prawej (bo w większości sam jeżdżę). Zatem przy ruszaniu prawe koło szybciej by zrywało przyczepność i szybciej by się blokowało przy hamowaniu... I wówczas mogłoby to tłumaczyć zużycie prawej opony... Tutaj jednak mamy do czynienia z lewą...
Odważnik
Cholera wie - może i spadł jakiś jednakże nie czułem tego na kierownicy. Poza tym nowa opona i prosta felga wymagały tylko 10-cio czy 15-to gramowej korekty odważnikiem i to z jednej strony z tego co pamiętam zatem nawet jakby spadł to i tak nie robiłoby to wielkiej różnicy (wszak auto nie rozwija i ja nim nie jeżdżę z prędkościami oscylującymi w okolicach 200km/h). A nawet gdyby to był odważnik to spowodowałoby to "bicie" opony czyli nierównomierne jej wytarcie. Opona zaś jest równiutko wytarta na całym obwodzie oraz nieco mocniej po wewnętrznej stronie bieżnika co jednoznacznie powinno wskazywać na nieprawidłową geometrię tegoż koła (czyli rozbieżność i zły kąt) - a tak nie jest. Wszystkie wartości są prawidłowe...
Kolega który dokonywał sprawdzenia geometrii zasugerował iż może przedni lewy zacisk delikatnie blokuje co mogłoby zwiększyć opory toczenia tego koła i w konsekwencji dać to zwiększone zużycie lewej opony jednak rolki i sprawdzenie hebli rozwiały wszelką wątpliwość: rozbieżność pomiędzy siłą hamowania między prawym a lewym kołem wynosi dokładnie 1% czyli nic i to jeszcze na prawe koło (czyli to mniej dociążone)...

Offline pagori

  • ***
  • 273
  • Płeć: Mężczyzna
  • było 137 KM , 340 Nm
Odp: Pytanie dot. geometrii
« Odpowiedź #4 dnia: 25 Listopada, 2008, 17:29:02 »
Jakie masz te opony ? Ja miałem debice frigo 2 i ledwo udało sie je wyważyć,pozatym uważam że te opony są bardzo dobre
Złodziejowi golfa wielki sisior w pupe !

Offline Piasek

  • ******
  • 1 301
Odp: Pytanie dot. geometrii
« Odpowiedź #5 dnia: 26 Listopada, 2008, 08:28:01 »
Tzn letnie kupiłem nowe Conti Vanco Contact i są super. Zimowe natomiast mam Dębice Frigo 2 i pomimo 2-go już sezonu na kołach wyglądają bardzo dobrze, jeżdżą bardzo dobrze i nie ma problemów z wyważeniem, ale...
siedzę też w temacie opon i nie dalej jak 2 tyg temu łatwiłem klientowi kpl właśnie Frigo 2 w rozmiarze 185/60 R14. Klient zażyczył sobie również kpl nowiutkich alu, no i 3 koła wyważyły się pięknie natomiast 4-te przyjęło 170 gr !!!!!!!
Wywaliliśmy oponę żeby wyważyć samą felgę i zasadniczo nie było czego wyważać bo maszyna pokazywała 5gr. Wymieniliśmy oponę na inną i to samo - ponad 150 gr chciała. Dopiero 3-cia z rzędu dała wartości do przyjęcia a więc coś koło 40 gr.... 2 feralne poszły na reklamację... Wydaje mi się ze producent olewa jakąś fazę kontrolną i wali na rynek wszystko co tylko optycznie przypomina pełnowartościową oponę... Ale nie zmienia to faktu iż są to na prawdę dobre gumy dostępne dla przeciętnego Kowalskiego.

Offline Kuba_KMS

  • **
  • 122
  • Płeć: Mężczyzna
  • speed junkie
Odp: Pytanie dot. geometrii
« Odpowiedź #6 dnia: 26 Listopada, 2008, 14:30:53 »
Robiles geometrie calego ukladu jezdnego czy tylko przedniej osi? Krzywa "buda" daje identyczne skutki, nawet gdy auto sie dobrze prowadzi.

Pozdrawiam

Koko
Koko-Tuned.pl

"We may make You feel, but we can't make You think"

Offline Piasek

  • ******
  • 1 301
Odp: Pytanie dot. geometrii
« Odpowiedź #7 dnia: 26 Listopada, 2008, 20:39:07 »
No geometrię przodu względem tyłu... Czyli chyba całej budy... Bo na tylnych kołach montowane są lasery do ustawiania geometrii przodu... Ale na poprzednich oponach było dobrze... Obie zdarłu się prawie do zera nim je wyrzuciłem... prawie 120 tyś km... Tylko te a zasadniczo ta jedna tak cuduje...
Sprawdzę jeszcze amortyzator(y)...

Offline Remek

  • **
  • 108
  • Płeć: Mężczyzna
  • 1.9 TDi 110KM AFN (sprzedam)
Odp: Pytanie dot. geometrii
« Odpowiedź #8 dnia: 26 Listopada, 2008, 22:56:00 »
Sugestia(głosna mysl) ;).
Moze takie zdarcie jest efektem nierównomiernego przenoszenia momentu obrotowego- jak to czesto w OŚKACH bywa..?
Ludzie... to nie wiedzą jaka siła drzemie w Dieslach...

Offline Sproqet

  • *
  • 37
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pytanie dot. geometrii
« Odpowiedź #9 dnia: 27 Listopada, 2008, 11:14:15 »
A może miałeś mniej powietrza w oponie?
---------------------------------
Przechodniu trzymaj się zebry
---------------------------------

Offline Piasek

  • ******
  • 1 301
Odp: Pytanie dot. geometrii
« Odpowiedź #10 dnia: 27 Listopada, 2008, 11:51:26 »
Koła pompuję tylko azotem - zatem tam się to nie zdarza... Na cały sezon rzadko kiedy ciśnienie w oponie spadnie o 0.1 atm... i to najczęściej po zimie...

Offline pagori

  • ***
  • 273
  • Płeć: Mężczyzna
  • było 137 KM , 340 Nm
Odp: Pytanie dot. geometrii
« Odpowiedź #11 dnia: 27 Listopada, 2008, 20:40:05 »
No geometrię przodu względem tyłu... Czyli chyba całej budy... Bo na tylnych kołach montowane są lasery do ustawiania geometrii przodu... Ale na poprzednich oponach było dobrze... Obie zdarłu się prawie do zera nim je wyrzuciłem... prawie 120 tyś km... Tylko te a zasadniczo ta jedna tak cuduje...
Sprawdzę jeszcze amortyzator(y)...

Co do amortyzatorów to raczej małoprawdopodobne by lewy zużył sie szybciej niż prawy - biorąc pod uwagę że nie były pechowe i faktycznie ten lewy kupiłeś trefny lub wymieniałeś tylko jeden na przedniej osi
Złodziejowi golfa wielki sisior w pupe !

Offline Piasek

  • ******
  • 1 301
Odp: Pytanie dot. geometrii
« Odpowiedź #12 dnia: 27 Listopada, 2008, 22:39:00 »
Amorów nie ruszałem. Jeszcze fabryczne. Trzeba będzie sprawdzić ile są warte... Ale amor to by było "ząbkowanie" opony... a nie równomierne ścieranie...

Offline Piasek

  • ******
  • 1 301
Odp: Pytanie dot. geometrii
« Odpowiedź #13 dnia: 29 Listopada, 2008, 09:44:54 »
O !!
Trzeba bedzie na szarpaki zajechać...

Odp: Pytanie dot. geometrii
« Odpowiedź #14 dnia: 12 Grudnia, 2008, 11:40:20 »
Nie skonkretyzowałeś co było sprawdzane na geometrii.
 Tak dla przypomnienia:
-zbieżność/rozb.
-kąt pochylenia koła
-kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
-równość kątów lewo/prawo,tj skręcenie kół.
Bywa że przy wymianie końcówki drążka leniwy mechanik koryguje zbieżność tylko z jednej strony - widać to przy pomiarze kątów skrętnych no i po kierownicy - przewstawienie.
Następny etap to pomiary geometryczne budy - szczególnie wysokości w punktach.
Pozdro.