Zasadniczo możesz. Ja w Toledo (nie wiem na jakim przedtem jechał oleju) najpierw zalałem mineralny Castrol, po 12 tysiącach kilometrów zmieniłem na półsyntetyk 10W40 - nie było problemów.
W Passacie (nie wiem na jakim oleju jeździł we Włoszech) poprzedni właściciel w Polsce zalał mineralnego elfa, też po zakupie zmieniłem na 10W40 Shell - nie ma problemów.
Zawsze przy zmianie z minerala na półsyntetyk płukałem silnik Forte Engine Flush (są też podobnie działające środki czyszczące innych producentów np. STP).
Gdzieś (tylko nie pamiętam gdzie:( ) wyczytałem o zmianie z 15W40 na 5W50 i ponoć dało radę.
Ryzyko - możliwe, że roszczelni się silnik ale w znanych mi osobiście przypadkach nic takiego nie miało miejsca (zastrzegam, że piszę tylko wg własnej wiedzy).
Powodzenia i pozdrawiam!
K.