Pomimo, że turbosprężarka jest urządzeniem bardzo precyzyjnym, jej mechanizm jest względnie prosty, wytrzymały i skuteczny. Przy właściwej obsłudze turbosprężarka jest zdolna do niezawodnej pracy przez długie lata, mimo że jej prędkość obrotowa dochodzi czasami do 200 000 obr/min. Turbosprężarka nie wymaga specjalnej obsługi. Zazwyczaj wystarczy okresowa kontrola jej mocowania do silnika, co zapewnia jej prawidłowe działanie.
Turbosprężarka została tak zaprojektowana, aby stosować ją do silnika, do którego jest przeznaczona. Silnik i turbosprężarka są od siebie nawzajem zależne w taki sposób, aby uzyskać optymalną sprawność tych urządzeń. Turbosprężarka nie jest urządzeniem dodatkowym, które może być zdemontowane w razie zużycia lub awarii. Urządzenie to wymaga takiej samej dbałości jak silnik, w szczególności okresowego sprawdzania jego mocowania.
Nie można dopatrywać się zbyt pochopnie awarii w turbo-sprężarce, jeżeli zauważymy niedomagania w pracy silnika. Bardzo często turbosprężarka w doskonałym stanie jest demontowana i wymieniana na nową z powodu pozornie złego działania, które w rzeczywistości pochodzi od innych zespołów silnika, jego regulacji lub elementów jego wyposażenia, a nie od samej turbosprężarki. Jeżeli zauważymy niebieskie spaliny? Przed wymontowaniem należy sprawdzić, czy wkład filtra powietrza nie jest zanieczyszczony. Sprawdzić również, czy przyczyna nadmiernego zużycia oleju nie znajduje się
w samym silniku (jego zużycie, wycieki). Turbosprężarka hałasuje? Zdarza się po prostu, że połączenia śrubowe są poluzowane. Czarne spaliny? Spadek mocy silnika? Jeszcze raz sprawdzić przede wszystkim sam silnik.
Musimy pamiętać o trzech wrogach turbosprężarki.
1. Niedostatecznej ilości oleju, niedostateczna ilość oleju objawia się przede wszystkim uszkodzeniem łożysk, ocieraniem kół wirnika, utratą szczelności, a nawet pęknięciem wałka.
2. Obcych ciałach w zasysanym powietrzu, przedostanie się ciała obcego powoduje uszkodzenie łopatek koła, co prowadzi do niewyważenia układu wirującego i w konsekwencji do uszkodzenia pierścieni uszczelniających oraz poważnej awarii całego urządzenia.
3. Zanieczyszczeniach w oleju, zanieczyszczenia w oleju mogą uszkodzić łożyska i czopy wałka, utrudnić przepływ oleju i funkcjonowanie pierścieni uszczelniających; mogą to być cząstki metalu, nagaru; można wyeliminować lub zmniejszyć to ryzyko dbając szczególnie o stan układu zasysania oleju i filtra oleju. Zalecane jest stosowanie olejów o lepkości minimum 15W/40 (w miarę możliwości syntetycznych), przeznaczonych do silników turbodoładowanych.
Nie wolno samodzielnie naprawiać turbosprężarki. Turbosprężarka jest właściwie prostym mechanizmem, ale jest wykonana z tolerancjami rzędu mikrometrów. Tylko producent turbosprężarki lub autoryzowane przez niego przedsiębiorstwo ma narzędzia i personel wyspecjalizowany w naprawach tych urządzeń. Zaoszczędzisz czas i pieniądze, ponieważ tylko oni znają doskonale Twój silnik i jego wyposażenie.
Jak przewidzieć poważne awarie. Jeśli zauważymy wycieki oleju, nienormalne drgania albo hałas pochodzący z turbosprężarki, należy zatrzymać silnik. Awaria może być szybko usunięta w tym momencie. Jeżeli tego nie uczynimy, będziemy zmuszeni dokonać naprawy dużo droższej. Turbosprężarka wiruje z ogromną prędkością. Najmniejsza anomalia może błyskawicznie spowodować poważną awarię (wystarczy tylko kilka sekund, aby z powodu niedostatecznej ilości oleju zniszczyć łożyska).
Nie każda turbosprężarka pasuje innego silnika. Turbosprężarka jest konstruowana do określonego typu silnika i specyficznych warunków jego użytkowania. Różne parametry takie jak pojemność silnika, jego moc, sposób eksploatacji (szosa lub teren), obciążenie pojazdu, wysokość n.p.m. to tylko niektóre z czynników, które uwzględnia konstruktor projektując turbosprężarkę. Jednak pomimo tego tylko autoryzowany warsztat/firma tuningowa może zaproponować zmianę oryginalnej turbosprężarki na inną bez obawy zmiany parametrów silnika, ale od tego są specjaliści!
Silniki różnych pojazdów i urządzeń wyposaża się w turbosprężarki z różnych powodów:
- zwiększenie mocy i momentu obrotowego,
- skompensowanie spadku ciśnienia atmosferycznego na większych wysokościach,
- zmniejszenie zużycia paliwa i ilości zanieczyszczeń w wydalanych spalinach
Bez względu na wszystko nie wolno podnosić stopnia doładowania naszej turbosprężarki,
a w szczególności nie zmieniać nastaw regulatora ciśnienia doładowania. Jest ono tak dobrane, aby otrzymać optymalną sprawność silnika. Zbyt duże ciśnienie doładowania może spowodować wzrost temperatury silnika i uszkodzenie tłoków albo zużycie powierzchni panewek.
Najlepsze urządzenie nie wykaże swoich możliwości, jeżeli użytkownik nie jest przygotowany do jego obsługi. Silniki doładowane wymagają szczególnej przezorności:
- aby wyeliminować zbyt szybkie zużycie się łożysk turbosprężarki nie należy zatrzymywać silnika, jeżeli pracuje na wysokich obrotach, ponieważ wtedy turbosprężarka wiruje nadal z ogromną prędkością, podczas gdy ciśnienie oleju spada do zera,
- uruchamiając silnik należy poczekać co najmniej 30 sekund na wypełnienie przewodów olejowych, dopiero potem można zwiększyć obroty,
- zaleca się pozostawienie silnika po pracy na czas 2 minut na biegu jałowym (jest to czas potrzebny do ostudzenia turbosprężarki wraz ze smarowaniem olejowym naszego silnika).
Wszystkie turbosprężarki powinny być rozmontowywane, naprawiane i wymieniane
w autoryzowanej dobrej firmie. Samodzielna naprawa, zamiana części oryginalnych może doprowadzić do skutku odwrotnego od zamierzonego, spowodować awarię i utratę gwarancji lub uszkodzenie silnika. Autoryzowany warsztat dysponuje zapasem części do regeneracji lub naprawy oraz specjalistycznym stanowiskiem do regeneracji...