TDI.PL - tuning, chiptuning oraz eksploatacja silników diesla - FORUM

ZMIANA/WYMIANA SWIEC ZAROWYCH W BERLINGO 2.0 HDI & CLIO 1.5 DCI

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

ZMIANA/WYMIANA SWIEC ZAROWYCH W BERLINGO 2.0 HDI & CLIO 1.5 DCI
« dnia: 17 Listopada, 2009, 18:19:33 »
           ;D ;D ;D   Podtytul : Pomoc tym ,ktorzy chca zrobic samemu...     ;D ;D ;D


ZMIANA SWIEC ZAROWYCH / JAK ZMIENIC SWIECE ZAROWE  W :
BERLINGO 2 HDI  & CLIO 1.5 DCI.

1.Po otwarciu maski silnika zdjac plastikowa obudowe zabezpieczajaca.
a) Berlingo - przekrecic 4-y plastikowe nakretki i lekko pociagnac.(zob.photo 1a)
b) Clio - lekko pociagnac- poderwac z kazdej strony.Pokrywa trzyma sie na 3- ch gumach zalozonych na metalowe stozki z kulkami.(zob.photo 1b,c,d,e)
2.Przed cala praca dobrze jest  nagrzac lekko silnik.10-15 minut wystarczy.
3.Odlaczyc akumulator (baterie) kapletnie.Zaczac odlaczanie od bieguna negatywnego (-),a nastepnie odlaczyc biegun pozytywny(+).
a) zabezpieczyc dwie koncowki akumulatora korkami z plastiku na plastelinie.
4.Po znalezieniu 4-ch swiec zarowych (zob.photo 2a,2aa,2aaa /2b,2bb)
a) Berlingo
b) Clio
5.Odlaczyc przewody od gornej czesci kazdej swiecy zarowej.
a) w przypadku Berlingo wymatowac ( ok.20 muinut) "most" na ,ktorym jest wiele przewodow i gruszka od pompy paliwa.(zob.photo 3a,3b)
- odlaczyc koncowki od zaplonow ( przycis lekko wystajacy jezyczek i pociagnij)Podobnie z innymi kablami.(zob.photo 3c;3d)
- odlacz gruszke paliwowa od czesci wezyka (wcisnij bialy kwadrat i pociagnij lekko)(zob.photo 3d)
- odkrec teraz most ,ktory trzymany jest 3- a srobami.(zob.photo 3a,3b)
- odchyl wszystko lekko , aby miec swobodne podejcie do swiec."Most" odkrecony.
- Przedmuchaj sprezonym powietrzem naokolo swiec( uzyj kapresora,lub sprezonego powietrza w spraju do przedmuchiwania urzadzen elekronicznych - do nabycia w kazdym sklepie elektronicznym).
(zob.photo 4).
- na koncowki swiec zarowych  i przy wkreconych gwintach swiec prysnij lekko olejem WD-40.(do nabycia w kazdym sklepie mechanicznym)(zob.photo 5) Przedmuchaj to jeszcze raz powietrzem.
- zacznij odkrecac ( w przeciwienstwie do ruchu wskazowek) male nakretki na swiecach.Do kluczyka dobrze jest nalozyc plasteliny celem wylapania spadajacej nakretki.
- po odkreceniu 4-ch nakretek i odlaczeniu kabelka,przystap do odkrecania swiec.

Najlepiej kupic fachowy klucz FACOMA ,w przypadku Berlingo i Clio N° 10.(zob.photo 6,8) osmiokatny.
Dokupic raczke przegubowa ,ktora nadaje sie do klucza.(zob.photo 7,8)
Tulejke klucza dobrze i kapletnie nalozyc na swiece. Dobrac pozycje klucza przegubowego i calej raczki najprosciej jak sie da!Aby ,sila dzialala pionowo na caly gwint wykrecanej swiecy.Nie szarpac przy odkrecaniu!Dociskajac pionowo klucz jednoczesnie zwiekszac sile odkrecania (w przeciwienstwie do ruchu wskazowek zegara.!)Moze nastapic lekkie trzasniecie.Sprawdzic !!!,czy nie urwalismy swiecy!
Jesli odkrecanie jest ciezkie ,wtrysnac jeszcze raz troszeczke oleju WD-40.Odkrecaj delikatnie!Zakrecajac lekko i odkrecajac lekko ,na przemian ,az do calkowitego odkrecenia.
Po odkreceniu jesli swieca nie wyciagla sie za kluczem ,wziac dlugie kleszczyki i delikatnie wyciagnac z otworu podkrecajac lekko.
Na miejce wkrecic identyczna nowa swiece- moze byc innej marki :Beru/Bosch...
Przed wkreceniem siwecy mozna posmarowac DELIKATNIE - SKROMNIE !gwint specialnym smarem- pasta aluminiowa ,lub miedziana.Uzyc do tego malego pedzelka(zob.photo 9a).Pasta ta wytrzymuje bardzo wysokie temperatury do ponad 1000°C.Do nabycia w kazdym zakladzie mechanicznym.(zob.photo 9)
Pierwsze poczatki wkrecania swiec dokonac przy pomocy gumowego wezyka.(zob.fot 10,10a)
To wszystko po to ,aby nie zniszczyc gwintu  i byc pewnym ,ze swieca dobrze sie wkrecila.
Teraz dokrecic kluczem ,ale z umiarem! Nie silnie  ! ,ale tez i nie lekko.Konstrukror przewiduje sile 1.5 Kg.Mozna do tego uzyc specilanego klucza dynamometrycznego (,ale bardzo drogi)
To samo zrobic z 3-a pozostalymi swiecami...

b) w przypadku Clio odlaczyc "male fajki" z przewodem od swiec(zob.photo 11).W celu nalezy lekko i z umiarem ciagnac z gorna "fajke",az zeskoczy ze swiecy.
W Clio naszym kluczem powinnismy dojsc do wszystkiego ,bez odkrecania zbednych rzeczy.Dojscie jest prawie wszedzie ,ale kluczem FACOMA (identycznym!)
Odkrecanie wykonac jak powyzej od punktu 3 z pominieciem odkrecania "mostu".

Po zmianie swiec w przypadku Berlingo przykrecic "most" na swoje miejce oraz podlaczyc wszyskie koncowki jak poprzednio.Podlaczyc wezyk do gruszki paliwowej.

W Clio nalozyc - dobrze docisnac "fajki" na gorne  koncowki swiec.
Podlaczyc baterie-akumulator.Podlaczanie zaczac od bieguna pozytywnego (+) i zakonczyc na (-).
Klemy mozna oczyscic i posmarowac specialna pasta-wazelina.
W przypadku Berlingo przycisnac kilka razy gruszke paliwowa.(zob.photo 12)
 TO TYLE ! ZROBIONE !
 POWODZENIA.

Ps. Innym razem jak zmienic olej silnikowy  i wszystkie filtry w wyzej wymienionych modelach.
Zdjec nie moglem wyslac tym razem,poniewaz zajmuja duzo miejsca nawet w WinZp-ie.Jesli ktos potrzebuje (nie ma sprawy) prosze o kontakt.
« Ostatnia zmiana: 28 Listopada, 2009, 21:52:22 wysłana przez processor »



Odp: ZMIANA/WYMIANA SWIEC ZAROWYCH W BERLINGO 2.0 HDI & CLIO 1.5 DCI
« Odpowiedź #1 dnia: 17 Listopada, 2009, 18:34:01 »
Ps;
Cala ta czynnosc zajmuje ok.1.5 do 2-ch godzin pracy.Swiece jak zaznacza konstruktor nalezy zmieniac co ok.80,000 tys.kilometrow.Numer klucza do odkrecania w obu modelach to N°10,a numer fabryczny przy zamowieniu w Facom-ie to :B.10R10A
 - Pozdrawiam i powodzenia.



http://img442.imageshack.us/img442/8449/foton1a.jpg

http://img137.imageshack.us/img137/7109/foton1b.jpg

http://img513.imageshack.us/img513/8412/foton1c.jpg

http://img513.imageshack.us/img513/530/foton1d.jpg

http://img146.imageshack.us/img146/7955/foton2a.jpg

http://img264.imageshack.us/img264/9336/foton2aa.jpg

http://img684.imageshack.us/img684/8319/foton2aaa.jpg

http://img42.imageshack.us/img42/2194/foton2b.jpg

http://img267.imageshack.us/img267/2194/foton2b.jpg

http://img513.imageshack.us/img513/4410/foton2bb.jpg

http://img134.imageshack.us/img134/1973/foton3a.jpg

http://img260.imageshack.us/img260/502/foton3b.jpg

http://img504.imageshack.us/img504/2503/foton3c.jpg

http://img156.imageshack.us/img156/2503/foton3c.jpg

http://img694.imageshack.us/img694/3589/foton3d.jpg

http://img684.imageshack.us/img684/9827/foton4.jpg

http://img337.imageshack.us/img337/5818/foton5.jpg

http://img407.imageshack.us/img407/4950/foton6.jpg

http://img213.imageshack.us/img213/5277/foton7.jpg

http://img340.imageshack.us/img340/4258/foton8.jpg

http://img266.imageshack.us/img266/1774/foton9.jpg

http://img101.imageshack.us/img101/6659/foton9a.jpg

http://img137.imageshack.us/img137/7026/foton10.jpg

http://img39.imageshack.us/img39/170/foton10a.jpg

http://img213.imageshack.us/img213/991/foton11.jpg

http://img213.imageshack.us/img213/8215/foton12.jpg

[ Dodano: Nie Lis 22, 2009 22:41 ]
Sorry ! - klucz Facom-a szesciokatny ,a nie osmiokatny

[ Dodano: Pon Lis 23, 2009 14:19 ]
Ps;
Jakie swiece do tych modeli( rodzaj,numer).

http://img142.imageshack.us/img142/8737/swiecezarowedoberlingoi.jpg


[ Dodano: Pon Lis 23, 2009 14:47 ]
Ps;
Dodatek ze strony:Akademia Bezpiecznego Samochodu - "SWIECE ZAPLONOWE":
http://www.abs.org.pl/?aid=38 _________________




  
« Ostatnia zmiana: 28 Listopada, 2009, 22:06:46 wysłana przez processor »