TDI.PL - tuning, chiptuning oraz eksploatacja silników diesla - FORUM

 

ZMIANA/WYMIANA OLEJU SILNIKOWEGO I FILTRA W BERLINGO 2.0HDI & CLIO 1.5DCI

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

WYMIANA / ZMIANA OLEJU I FILTRU W: BERLINGO 2.0HDI I CLIO 1.5DCI

Berlingo:
Potrzebne narzedzia i material:

-klucz nasadkowy szesciokatny N°21 ,lub kwadratowy N°8
-klucz do odkecania filtrow olejowych (w sklepach dostepne 3-4 rozne rodzaje);najlepiej nada sie nam paskowy z dziorkowanej tasmy metalowej.W pozniejszym czasie wykorzystamy go do odkrecania filtru od ropy.
-najlepiej klucz zapadkowy
-miska/korytko do spuszczania oleju
-lejek do oleju
-pusty karnister 5-io litrowy na zuzyty olej
-troche papieru aluminowego(sniadaniowego )na zakrycie czesci po ,ktorych bedzie kapal splywajacy olej
-troche szmat ,lub papieru na wytarcie silnika i narzedzi
-odpowiedni olej silnikowy (ja uzywam od nowosci jak zalecil konstrukror Activa Total 9000 5W-40 /100% syntetyk )oczywiscie diesel
-podkladka/uszczelka miedziana (najlepiej wypukla )o srednicy wew. 14 mm.
-filtr do oleju(jest tego masa na rynku ,a ja uzywam Purflux 5 / LS 923 ; numer w serwisie Citroena 1109.T1)
Oczywiscie nie wspomne o tym ,ze najlepiej wyknac to na kanale ,lub na moscie.
Mozna kombinowac i zrobic to na tzw.trojkatnych podjazdach z wykorzystaniem nierownosci terenu.UWAGA!
Przy wjezdzie na podpory zabezpieczyc dobrze auto i sprawdzic czy twardy teren.
Te same narzedzia beda nam potrzebne przy zmianie oleju w Clio.Oczywiscie inny olej i filtr.

ZMIANA OLEJU:
Rozgrzac lekko silnik ,tz.przejechac 3-5 Km ,lub zostawic na wolnych obrotach 10-15 minut.
PO ZABEZPIECZENIU AUTA !:
Sciagnac( jesli jest?)dolna plastikowa pokrywe zabezpieczajaca silnik.
Zabezpieczyc papierem aluminiowym /sniadaniowym pod filtrem oleju ,gdzie bedzie kapac po odkreceniu.
Odkrecic gorny korek olejowy na silniku.
Odkrecic dolny korek olejowy pod karterem podstawiajac miske/korytko na wyciekajacy olej.Oczywiscie odkrecac wszystko w przciwienstwie do ruchu wskazowek zegara.
Po zalozeniu klucza na filter olejowy odkrecic filtr.Moze sie zdarzyc ,ze bedzie to bardzo ciezkie!Klucz bedzie sie slizgal naokolo filtra.Co zrobic? Najlepiej zlapac ponizej filtra ile sie tylko da. Mozna uzyc takiego samego klucza i zlapac dwoma ,aby krecic w jednakowym czasie.Sila bedzie wtedy lepiej rozlozona.Jesli dalej sie slizga na filter olejowy mozna nalozyc kawalek gumki i to wszystko jeszcze raz zacisnac.Teraz powinno przestac sie slizgac.
Po odkreceniu filtra cieknacy olej powinien byc jeszcze cieply.UWAGA! ,aby sie nie poparzyc!
Jesli sie Wam nie spieszy ,zostawic tak niech sobie cieknie od 30-60 minut.

Przed nalaniem nowego oleju:
Posmarowac delikatnie olejem okragla uszczelke naokolo nowego filtra przed przykreceniem.Filtr do oleju przykrecac RECZNIE!Delikatnie nakecic na wystajacy gwint.Od momentu kiedy uszczelka filtra dotknie podstawy zrobic niecale ¾ obrotu filtrem.To tyle co do filtra- nie dokrecac « na chama«!
Na odkrecona srobe od dolnego karteru olejowego nalozyc nowa podkladke miedziana.Wkrecic srobe w karter nie przekraczajac sily od 3,5-4Kg.Max! Dobrze miec klucz dynamometryczny.Uwaga – dolny karter to odlew z zeliwa,nie drzec! «na chama » z tym przykecaniem.Bez klucza dynamometrycznego zrobic to z wyczuciem.
(Dobrze tez zrobic sobie zaznaczenie przed odkeceniem na srobie i karterze).
Zaczac wlewac olej przez gorny otwor i jak na poczatek do Berlingo wlac 3,5L.Odczekac 2-3 minuty zamknac gorny korek i zapalic motor.Nie gazowac ! To tylko po to ,aby cisnienie wypelnilo nowy filtr i spowodowalo opadniecie oleju.
Zgasic zaraz i dodac na nowo troche oleju jesli potrzeba. Normaline wchodzi mi 4 litry i “jakis “ jeszcze 1cm z bidonu 5 -o litrowego.Sprawdzic na bagnecie od oleju i nie nalewac do maximum ,a zwlaszcza NIE PRZELAC !!!Auto powinno stac na rownej prostej “posadzce”.Na bagnecie powinnismy miec ok.3/4 oleju,czyli ¼ mniej niz pokazuje nam kreska Max.Lepiej jak bedzie TROSZECZKE mniej NIE MAX !!Jesli przelejemy moze nam “strzelic”uszczelka od kulasa.
Zapalic jeszcze raz i sprawdzic ,czy nam gdzies nie cieknie.Zobaczyc w okolicach nowego filtru i korka od kartera.
Sprawdzac poziom oleju na zimnym silniku i prostej powierzchni.Kontrolowac co 700-1000Km.Trwa to tylko 2-ie minuty.
OLEJ ZMIENIONY!
Zostaje nam teraz tylko wykasowac licznik rewizji.Zobacz do ksiazki samochodu.To latwe.
Zlewajac olej do banki dobrze uzyc lejka z sitkiem.Zobaczysz wtedy ,czy nie bylo w silniku”jakis syfuf”,malutkich czesci metalowych ....A to zly znak.
Konstruktor przewidzial zmiane oleju co 20tys.Km.Jak auto bylo nowe,wiele uzywasz i sam dbasz to polecam co 10000 Km.

Clio
Potrzebne narzedzia i material -podobnie jak w Berlingo.

Uzywany i zalecany olej przez konstruktora w Clio 2 faza 2 / 1.5 DCI to olej polsyntetyczny ELF 7000 10W-40 oczywiscie diesel (przynajmniej ja taki mialem od nowosci).Nalac 4-y litry.
Filter (ja uzywam Purflux LS 309,numer w serwisie Renault: 8200 867 976,lub 82 00 033 408 // M20X1,50)
Podkladka/uszczelka miedziana (najlepiej wypukla )o srednicy wew. 16 mm
Docisk sroby od oleju na karterze to 2.5 -3Kg.
Konstruktor przewidzial zmiane co 30 tys.Km ,ale ja polecam co 15 tys.
Jesli motor juz nie “nowy “to nie warto lac tam super oleju.Zmiana oleju na lepszy ( 100% syntetyk ) mozna sobie wyplukac wszystkie osady ,ktore tez uszczelniaja i bedzie nam cieklo.
Cala ta czynnosc nie powinna zajac dluzej jak 30minut.Nie wliczajac przygotowania: narzedzi, miejsca pracy i czasu na "zejscie"oleju.

Ps.Nastepnym razem dalsza czesc wymiany filtrow:( paliwa,powietrza,wewnetrzny z klimatyzacja ,czy bez) w wyzej wymienionych modelach.
Zdjecia tez dodam w niedlugim czasie podczas nastepnej zmiany oleju.Prosze cierpliwie czekac.
Klucz dynamometryczny nie drogi mozna czasem kupic w sklepie Lidl.Warty tej kasy i firmy :POWERFIX (scisk od 42- 210Nm).
Pozdrawiam - “ ZROB TO SAM” !!! i zaoszczedz kase


ZDJECIA :

BERLINGO 2.0 HDI:
http://img264.imageshack.us/img264/594/brlingoprzekrecipociagi.jpghttp://img340.imageshack.us/img340/7779/berlingofiltrstrzalkami.jpghttp://img22.imageshack.us/img22/8152/berlingofiltrolejunajle.jpghttp://img515.imageshack.us/img515/7402/berlingokorekdospuszcza.jpghttp://img245.imageshack.us/img245/429/berlingobagnetolejowy.jpg - bagnet olejowy
http://img200.imageshack.us/img200/4830/podporypodjazdy.jpghttp://img691.imageshack.us/img691/4791/dsc05155v.jpghttp://img130.imageshack.us/img130/4782/kluczolejowyszerokagama.jpg
http://img35.imageshack.us/img35/4782/kluczolejowyszerokagama.jpg
http://img41.imageshack.us/img41/4205/innyrodzajkluczyolejowy.jpg
http://img29.imageshack.us/img29/2164/bardzoszrokagamakluczy.jpg
http://img137.imageshack.us/img137/7205/cdszerokagamakluczyolej.jpg
http://img190.imageshack.us/img190/3407/szerokagamakluczy.jpg
http://img35.imageshack.us/img35/7770/kluczeolejowenajlepszep.jpghttp://img35.imageshack.us/img35/4624/kluczdoodkrecaniasrobyw.jpghttp://img7.imageshack.us/img7/6113/berlingopozmianieolejun.jpghttp://img339.imageshack.us/img339/8616/przyladfiltrdoberlingo.jpghttp://img42.imageshack.us/img42/8981/berlingofiltrdoolejumar.jpg - filtr do oleju marki Citroen
http://img403.imageshack.us/img403/9950/berlingoprzykladolej.jpghttp://img137.imageshack.us/img137/7109/foton1b.jpghttp://img513.imageshack.us/img513/8412/foton1c.jpghttp://img7.imageshack.us/img7/7153/cliotaktowygladaodwewin.jpghttp://img339.imageshack.us/img339/5465/przykladfiltrdoclio.jpghttp://img6.imageshack.us/img6/8175/clioprzykladolej.jpg - przyklad oleju
http://img4.imageshack.us/img4/7060/cliokorekglownywlewuole.jpghttp://img6.imageshack.us/img6/6005/cliowidokfiltrudooleju.jpghttp://img25.imageshack.us/img25/7039/cliowidokzbokufiltrolej.jpghttp://img38.imageshack.us/img38/4644/cliosrobaolejowanakarte.jpghttp://img35.imageshack.us/img35/4624/kluczdoodkrecaniasrobyw.jpg
« Ostatnia zmiana: 02 Grudzień, 2009, 10:00:41 wysłana przez processor »