WYMIANA/ZMIANA FILTROW W BERLINGO 2.0HDI I CLIO 1.5DCI
Zmiana filtru ropy(gazole)w Berlingo 2.0HDI
Potrzebne narzedzia i material:
-klucz jak do odkrecania filtru oleju - " peto "obrecz z tasmy metalowej
-wazelina,lub troche innego smaru (opisze ponizej dlaczego...)
-jakis szerszy zbiornik na spuszczenie ropy z filtra
-kawalek szmaty,lub papieru
-wklad do naszej puszki filtrowej – tzw.filtr do paliwa,ropy
Zmiana:
Nie potrzeba odlaczac akumulatora.
Odlaczyc dojscie i wyjscie paliwa na puszcze.W tym celu przycisnac biale kwadratowe pola na sprzaczkach i delikatnie pociagnac.Odlaczyc nastepnie zielona koncowke elektryczna zlacza.
Sciagnac (jesli jest?) dolne plastikowe zabezpieczenie silnika(pokrywa).
Pod spod wsadzic maly zbiornik na sciek paliwa z filtru.
Pod puszke paliwowa delikatnie wsunac reke i odkrecic palcami zaworek z wezykiem w celu spuszczenia paliwa.UWAGA! na mala uszczelke.
Po wycieknieciu paliwa zakrecic zaworek (male plastikowe kolko zebate z wezykiem,lub bez)na swoje miejsce.
Gorna czesc puszki paliwowej odkreca sie.Zaznaczyc sobie na puszce i wieczku miejsce dokad zakrecic.Przystapic do odkrecania.Moze byc to ciezkie wiec wlasnie teraz uzyjemy naszego klucza do filrow olejowych.Nie drzec na "chama",mozna psiknac olejem WD-40.
Po odkreceniu wieczka wyciagnac gumowa okragla uszczelke i filtr.
Przed zalozeniem nowego filtru i okraglej NOWEJ uszczelki wyczyscic wnetrze puszki filtrowej.
Zwroc uwage ,czy nie na ma spodzie aluminiowego osadu.To zly znak!To pompa paliwa zaczyna sie " rozkladac ".
Wsadz identyczna strona jak poprzedni filtr – nowy filtr i NOWA uszczelke.
Teraz ,aby na przyszly raz latwiej to odkrecic posmaruj gwint puszki paliwowej wazelina. Ale z umiarem.
Przed zakreceniem mozesz delikatnie posmarowac ropa uszczelke,aby wieczko slizgalo sie po niej.
Zakrec RECZNIE do znakow zrobionych na poczatku.
Podlacz wszystko jak poprzenio: wyjscie ,dojscie paliwa i przewod elekrtyczny( zielona koncowka).
Przyciskaj teraz gruszka paliwowa do momentu ,az stanie sie "twarda".Moze to trwac 3-4 minuty.
"Odpal " auto i sprawdz ,czy gdzies nie ciaknie.
ZROBIONE !
Czas potrzebny na wykonanie pracy (niezaawansowani!) ok. 20minut.
Filtr nalezy wymienic(jak przewiduje konstruktor) co 60 tys.Km.
Clio 1.5 DCI
To bardzo proste!
Kup podobny ( identyczny) wklad filtrowy do ropy.Tam razem w tym modelu zmienia sie to cale.
Potrzebny klucz N°10 do odkecenia paska metalowego ,ktory wlasnie trzyma ten filtr.
Odlacz 4- wezyki.Odkrec pasek(obejme) trzymajaca filtr.Pociag teraz filtr do gory ,az zeskoczy z zatrzaski.
Zaloz nowy filtr.Zacis pasek metalowy ( obejme).
Podlacz wezyki wedlug kolorow( kropki na filtrze i na wezykach).
Pompuj teraz gruszka paliwowa ,az do momentu kiedy stanie sie twardsza.
"Odpal " auto i sprawdz ,czy gdzies nie cieknie.
ZROBIONE !
Potrzebny czas na wykonanie pracy 10 minut.
Filtr nalezy wymienic(jak przewiduje konstruktor) co 30 tys.Km.
ZMIANA FILTRU POWIETRZA I WEWNETRZNEGO W BERLINGO 2.0 HDI
Potrzebne narzedzia i material:
-filtr do powietrza( w sklepach duzy wybor)
-filtr wewnetrzny( jesli auto posiada ,lub nie klimatyzacje)
-srobokret "krzyzykowy"
-srubokret plaski w celu odkrecenia " obraczki " na rurze powietrznej i wyrwania zatrzask plastikowych.
-czysta szmata
Jesli ma byc zrobione super i z klasa to potrzebne jeszcze:
-kompresor ,lub sprezone powietrze w spraju
-sparaj -odswiezacz i dezynfekcja przewodow powietrznych z dolaczonym malym dlugim wezykiem.(Szeroki wybor w slkepach).
Kupic cos na metanolu,aby szybko wyparowywal i sie nie kleil.Przed uzyciem prysnij do szklanki i zobaczysz jak sie " zachowuje "...
-troche spirytusu salicylowego.
Wymiana filtru powietrza:
Nie potrzeba odlaczac akumulatora.
Po otwarciu maski odkrec "obraczke "na rurze powietrznej i odlacz ja od filtra.Odlacz takze wtyczke elektryczna od gory filtra.
Rozkerc plastikowy filtr(tylko dwie srobki).Delikatnie podnies i pociag ,bo wieczko jest zazebine.
Wyciag stary filtr.Przedmuchaj wszystko powietrzem.Cala plastikowa komore filtrowa mozesz teraz przetrzec spirytusem.
OSTROZNIE! Uwaga na czujnik w wieczku.
Zaloz nowy filtr.Zaloz pokrywe i zakrec.Podlacz wtyczke z przewodem.W odkrecona jeszcze rure powietrzna mozesz teraz wtrysnac za pomoca spaja i wezyka produkt dezynfekcyjny.
Podlacz rure do filtra i zakrec obejme-"obraczke".
ZROBIONE.
Filtr nalezy zmienic (jak przewiduje konstruktor )co 60 tys.Km.
Teraz filtr wewnetrzny:
Na miejscu pasazera pod szuflada znajdziesz trzy plastikowe okragle zatrzaski.Usun je-(wyrwij je).
Odsun material filcowy i po srodku znajdziesz podluzna plastikowa klapke.Moze byc ona przykrecona ( 1-2 srobkami).Odkrec i posun w prawa strone.Teraz wyciag filtr.
Zwroc uwage jak byl zalozony.Na jednym z bokow bedzie( beda)strzalka/i.Wlasnie tymi stralkami ma byc wsadzony do przodu ,do kierunku jazdy.
Przedmuchaj wszystko i znowy prysnij sprajem do dezynfekcji.Uzywajac cienkiego wezyka prysnij takze do wszystkich komor (przewodow)wentylacyjnych.Poczekaj teraz ok;15minut.
Zaluz nowy filtr ,zasun dolne wieczko i na nowo dolny filc zatrzaskami.
ZROBIONE!
To normalne ,ze przed zapaleniem moze sie zadusic.Nawet dwa razy.
Wlacz teraz wentylacje(klime) i otworz drzwi ,lub okna przynajmniej na 15minut.Bedzie czuc produkt.
Potrzebny czas na wykonanie pracy ( niezaawansowani !) 20-25 minut.
Filtr nalezy zmienic( jak przewiduje konstruktor) co 20 tys.Km.
ZMIANA FILTRU POWIETRZA I WEWNETRZNEGO W CLIO 1.5 DCI
Filtr powietrza
Potrzebne marzedzia i material jak powyzej - oczywiscie odpowiednie filtry.
Ddatkowo bedzie nam potrzebny srubokret lub nadadka Torx = gwiazdka N° T-25 ,lub T-27
Sciagnac plastikowe zabezpieczenie silnika.
Odlaczyc rury : wejscie i wyjscie powietrza do filtru.W celu odlaczenia rury wyjscia powietrza poluzowac metalowa obraczke.Odlaczyc przewod elektryczny.Rozkrecic filtr za pomoca Torx-a.(4-y wkrety).Wyciagnac z gumowych stopek ,delikatnie podciagnac i przesunac w prawo ,az wyskoczy z zatrzask.
Dalej jak w powyzszym przypadku....Zmienic filtr na nowy!Skrecic i podlaczyc od nowa.Filtr nalezy zmienic (jak przewiduje konstruktor) co 30 tys.Km.
Filtr wewnetrzny
Filtr wewnetrzny znajduje sie natomiast po prawej stronie auta ( strona pasazera).Mozna dojsc do niego po podniesieniu maski i sciagnieciu plastiku pod prawa wycieraczka.
W tym celu nalezy :
Sciagnac polowe gumowej uszczelki (kolo szyby tej spod maski).
Odkrecic i pociadnac za mala srobke plastikowa.
Odciagnac (trzyma sie na 3-ch zatrzaskach) plastikowa oslone.
Ponizej w dolnej czesci widac bedzie plastikowa klapke z mala nakretka.Odkrec srobke malym kluczem fajkowy i wyciag klapke.
Zmien filtr i postap jak w przypadku Berlingo.
Chyba nie musze pisac dalej jak to zamknac i zlozyc do " kupy "....?
ZROBIONE!
Potrzebny czas na wykoanie pracy ok.30minut.
Filtr nalezy zmieniac jak przewidzial konstruktor co 30 tys.Km,ale tak naprawde to zalezy gdzie i ile sie jezdzi,a to juz inny temat.
Na filtrze od powietrza mozna troche "zaoszczedzic" .
Wyciagnac go po polowie czasu jego uzytkowania ,delikatnie przedmuchac i odkurzyc.
Powodzenia! - "ZROB TO SAM " i nie daj drzec z siebie kasy innym !!!
Ps; W nastepnym tygodniu postaram sie dodac zdjecia.Bedzie wtedy bardziej prosciej (dla niektorych).
Nastepnym razem cos moze dla kobiet.Wyda sie to smieszne ,ale...Jak zmienic kolo na drodze.
Pozdrawiam.