TDI.PL - tuning, chiptuning oraz eksploatacja silników diesla - FORUM

Silniki - stopień sprężania 51 a ciśnienie 7 - 7,5 MPa

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Silniki - stopień sprężania 51 a ciśnienie 7 - 7,5 MPa
« dnia: 06 Kwietnia, 2010, 18:27:29 »
Ciekawa informacja trafiła mi w "oczy" i przeczytałem część z dużym zainteresowaniem.
Udowodnione zostało że możliwe są konstrukcje silników tak benzynowych jak i diesla o tak wysokim stopniu sprężania. Sprawność takich jednostek może dochodzić do 78%.
Aby było ciekawiej - kilka silników benzynowych jeździ a także jest sprawdzanych na hamowniach.
Ich stopień sprężania póki co wynosi 25 a ciśnienie 3,5MPa.
Konstruktor (z zawodu prawnik) najpierw taki silnik uzyskał drogą zmian w swoim autku.Co mu to dało?- ano - ma ponoć 200kM i zadowala się max 4,5 litrami benzyny przy pojemności 1,6 litra -Łada 2111...
Jest to tekst w języku rosyjskim. Sam autor przyznaje - możliwe że niemieckie koncerny w najbliższych latach takie silniki zaczną montować w autkach.

co wy na to...



Offline tolek

  • ****
  • 357
  • Płeć: Mężczyzna
  • G3 1,9 AFN virus
Odp: Silniki - stopień sprężania 51 a ciśnienie 7 - 7,5 MPa
« Odpowiedź #1 dnia: 06 Kwietnia, 2010, 19:11:54 »
sprawność 78%? nie ma szans...
same straty mechaniczne i cieplne to ponad 50 % a tego nie unikniesz nawet stosując xado
Nie bawisz sie, nie żyjesz.

Odp: Silniki - stopień sprężania 51 a ciśnienie 7 - 7,5 MPa
« Odpowiedź #2 dnia: 06 Kwietnia, 2010, 20:38:28 »
sprawność 78%? nie ma szans...
same straty mechaniczne i cieplne to ponad 50 % a tego nie unikniesz nawet stosując xado

XADO nie ma tu nic do rzeczy.
Zamierzam zrobić tłumaczenie na nasz język. Trochę tego jest - ok. 100 stron.
Sprawa jest UDOWODNIONA i poparta praktyką dla mniejszych ciśnień tj. 35-40 atm.
W tym temacie wypowiedzieli się naukowcy jacy wcześniej uważali to za absurd.
Zostało to opublikowane jako że zawiera treści odkrycia naukowego a to nie podlega opatentowaniu zgodnie z prawem międzynarodowym.Rozwiązania techniczne - to inna śpiewka.

Offline Piasek

  • ******
  • 1 301
Odp: Silniki - stopień sprężania 51 a ciśnienie 7 - 7,5 MPa
« Odpowiedź #3 dnia: 06 Kwietnia, 2010, 22:52:03 »
Konstruktor (z zawodu prawnik) najpierw taki silnik uzyskał drogą zmian w swoim autku.Co mu to dało?- ano - ma ponoć 200kM i zadowala się max 4,5 litrami benzyny przy pojemności 1,6 litra -Łada 2111...
Zawsze jakoś sceptycznie podchodziłem do tego typu sensacji zza naszej wschodniej granicy... Oni zawsze wszystko mieli "naj..."
Aczkolwiek nie twierdzę że jest to niemożliwe do uzyskania ale na pewno nie w warunkach silnika Łady 2111 (cokolwiek to jest).
"Japońce tuningujące" Skyline`y, Supry i inne cuda też potrafią wyciskać nieziemskie moce z tych silników (np 1000KM ze Skyline`a bez zmiany pojemności) zachowując przy tym trwałość na poziomie fabrycznych założeń ale materiały jakie wówczas są stosowane za wiele wspólnego z "cywilną motoryzacją" nie mają...

Odp: Silniki - stopień sprężania 51 a ciśnienie 7 - 7,5 MPa
« Odpowiedź #4 dnia: 07 Kwietnia, 2010, 18:47:03 »
Zanim "przeryję" tłumaczenie - macie link do strony:
http://www.ibadullaev.ru/

Niestety - trzeba być obeznanym z terminologią tak techniczną jak i naukową w tym języku.
Miłej lektury. :)

Offline SACZI

Odp: Silniki - stopień sprężania 51 a ciśnienie 7 - 7,5 MPa
« Odpowiedź #5 dnia: 22 Kwietnia, 2010, 21:55:22 »
Udowodnione zostało że możliwe są konstrukcje silników tak benzynowych jak i diesla o tak wysokim stopniu sprężania. Sprawność takich jednostek może dochodzić do 78%.
Aby było ciekawiej - kilka silników benzynowych jeździ a także jest sprawdzanych na hamowniach.
Ich stopień sprężania póki co wynosi 25 a ciśnienie 3,5MPa.
Silnikami, szczególnie diesla interesowałem się w czasach technikum.
To były czasy, gdy pierwsze commonrail'e wchodziły do P406.
Ciekawostką w nich w stosunku do silnika z tradycyjną komprą wirową, był właśnie stopień sprężania - dość znacznie obnizony.
Gdy tradycyjny klekot Peugeota miał stopień równy 23, w hdI zastosowano, chyba 17.
VWSzroty w swoich TDI przez długi okres czasu stosowali stopień równy 19.
W nowych konstrukcjach stopnie mają wartości ponoć w granicach 15-16,5  - gdzies mi się to obiło o uszy, nie sprawdzałem danych technicznych.
Z obiegów termodynamicznych płynie zaś wniosek (pośredni), że im większy SSp, tym wyższa sprawność silnika.
To dlaczego obniżono stopień sporężania?
Ekologia i tlenki azotu :D
Poza tym sam proces wtrysku doprowadzili do perfekcji i nie potrzeba mocnych zawirowań i ciśnień powietrza, żeby silnik sprawnie i cicho pracował.
W pierwszych TDI stosowali dwie sprężyny we wtryskach, dzięki temu uzyskiwano łagodniejszą pracę diesla. Teraz wtrysk jest podzielony ponoć na 5, czy 6 faz.
Nie sądzę, żeby przez proste podniesienie stopnia sprężania uzyskać tak ogromne polepszenie parametrów silnika.
A nawet jeżeli to się udało, co ze spalaniem detonacyjnym, co z czystością spalin, co z mechaniką silnika, jaka jest charakterystyka takiego silnika itd.


co wy na to...
Jestem za :D

Offline Piasek

  • ******
  • 1 301
Odp: Silniki - stopień sprężania 51 a ciśnienie 7 - 7,5 MPa
« Odpowiedź #6 dnia: 23 Kwietnia, 2010, 00:32:19 »
Gdy tradycyjny klekot Peugeota miał stopień równy 23, w hdI zastosowano, chyba 17.
Aby wolnossący silnik można było zaturbić - wpierw trzeba go odprężyć...
We współczesnych turbodoładowanych silnikach ów stopień jest bardzo duży a nawet sięga się po takie zabiegi jak overboost (czyli chwilowe podniesienie sprężania). Technologia CR już sama w sobie wymaga wysokich ciśnień wtrysku (1350 atm). To powoduje bardzo dobre rozpylenie dawki a w konsekwencji maksymalne wykorzystanie jej. Wszystkie "przed"wtryski i "po" wtryski służą tylko i wyłącznie optymalizacji tego procesu (zmiękczeniu pracy silnika i likwidacji negatywnych skutków spalania detonacyjnego w tak ekstremalnie wysokich obciążeniach). We współczesnej motoryzacji widać trend miniaturyzacji: małe pojemności, bardzo wysokie ciśnienia wtrysku i duże doładowanie turbo - to wszystko wymusza wysokie sprężanie gdyż tylko w ten sposób jesteśmy w stanie uzyskiwać moce rzędu 200KM z benzynowego silnika 1.4 (np VW 1.4 TFSI) przy zachowaniu jego przydatności do codziennej eksploatacji oraz "jako-takiej" trwałości...

Odp: Silniki - stopień sprężania 51 a ciśnienie 7 - 7,5 MPa
« Odpowiedź #7 dnia: 23 Kwietnia, 2010, 19:20:51 »
@Saczi i Piasek
Może zacznijmy od podstaw.
Stopień sprężania:
1.Stopień sprężania teoretyczny.
2.Stopień sprężania geometryczny
3.Stopień sprężania rzeczywisty(bieżący)

Dlaczego to piszę?
Dlatego że stosujecie nawet nie uproszczenia.Jednocześnie uciekacie od tematu w to co znacie z pospolitości.
Kolega Saczi znajdzie tu też odpowiedź na NOx-y w nawiązaniu do pkt.3.
 ???

Offline SACZI

Odp: Silniki - stopień sprężania 51 a ciśnienie 7 - 7,5 MPa
« Odpowiedź #8 dnia: 24 Kwietnia, 2010, 19:09:36 »
@Saczi i Piasek
Może zacznijmy od podstaw.
Stopień sprężania:
1.Stopień sprężania teoretyczny.
2.Stopień sprężania geometryczny
3.Stopień sprężania rzeczywisty(bieżący)

Dlaczego to piszę?
Dlatego że stosujecie nawet nie uproszczenia.Jednocześnie uciekacie od tematu w to co znacie z pospolitości.
Kolega Saczi znajdzie tu też odpowiedź na NOx-y w nawiązaniu do pkt.3.
 ???
Staszek, ja własnie celowo pisze stosując "nawet nie uproszczenia".
Chodzi mi o wniosek, że producenci raczej ida w kierunku obnizania stopnia sprężania w aktualnych konstrukcjach silników, bo jego zwiększanie nie wiąże się z żadnym praktycznym zyskiem.
Mam na myśli uzyskanie dobrych walorów eksploatacyjnych, czyli odpowiednio niskiego zużycia paliwa, toksyczności spali, bezawaryjności i trwałości.
Oczywiście nie piszę o różnych modyfikacjach, jak choćby do niedawna frezowanie głowicy w maluchach  ;D
Dlatego SSp rzędu 50 jest abstrakcyjna wartością, a zyski z tego jeszcze bardziej wątpliwe.
Nie wierzę, żeby producenci nie spróbowali nawet w prototypie, czy jakies symulacji uzyć takiego SSp.
Co do NOx, to on sie pojawia wraz ze wzrostem temperatury w cylindrze, a ta rośnie min. ze wzrostem SSp.

Wiesz co, przetłumacz może ten art, bo ja ruskiego nie znam, więc to co piszę nie odnosi się do artykułu, a do wiedzy, która sam kiedys tam zdobyłem.

Odp: Silniki - stopień sprężania 51 a ciśnienie 7 - 7,5 MPa
« Odpowiedź #9 dnia: 15 Maja, 2010, 13:21:42 »
Na dobrą sprawę - praktycznie niemal każdy silnik można tak dostosować.
Silnik taki posiada dodatkową regulację wielkości napełnienia/ współczynnik napełnienia, gdzie podstawą jest ciśnienie zerowe(podciśnienie) i w efekcie otrzymujemy poziom ciśnień odpowiadający tym bez zmian,  podczas sprężania. Wiąże się to też z przebudową mapy sterownika a w tym wyprzedzenia wtrysku/wtrysków.
PS.Nie jest to jakiś artykuł w prasie a opis z zakresu teorii termodynamiki w odniesieniu do pracujących egzemplarzy. Takim to sposobem praktyka wykazała nieścisłości w teoretycznych podstawach obiegów tak Carnota jak i Otto... :)

Offline MENEL

  • *
  • 42
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Silniki - stopień sprężania 51 a ciśnienie 7 - 7,5 MPa
« Odpowiedź #10 dnia: 16 Maja, 2010, 10:30:50 »
Cytuj
1,6 litra -Łada 2111,....... Wiąże się to też z przebudową mapy sterownika a w tym wyprzedzenia wtrysku/wtrysków......
 ??? ??? ???
Rozwin mysl, a szczegolnie ta o wyprzedzaniu wtryskow w silniku benzynowym....
« Ostatnia zmiana: 16 Maja, 2010, 10:32:22 wysłana przez MENEL »

Odp: Silniki - stopień sprężania 51 a ciśnienie 7 - 7,5 MPa
« Odpowiedź #11 dnia: 16 Maja, 2010, 18:33:58 »
 ??? ??? ???
Rozwin mysl, a szczegolnie ta o wyprzedzaniu wtryskow w silniku benzynowym....

Połączyłeś dwa odrębne aspekty zawarte w różnych postach( w jakim celu?).
Benzynowiec - tu mowa o kącie wyprzedzenia zapłonu.
Diesel - tu mowa o kacie wyprzedzenia wtrysku paliwa.

Zależności są podobne w odniesieniu do samego procesu spalania i jego inicjacji tak aby unikać detonacji.