Witam!
Jeżdżę od 7 lat Golfem z takim silnikiem jaki opisujesz. Moja opinia na temat tego silnika jest taka jak sam napisałeś - jest bardzo dobry. Co go typowych usterek to o takowych nic nie wiem. Może w nim się popsuć to co w każdym dieslu 1.9 TDI, począwszy od wtrysku, poprzez koło dwumasowe, EGR, któryś z czujników, przepływomierz, turbosprężarka itd., itp. Od strony technicznej wygląda to tak:
- układ wtrysku: pompowtryskiwacze BOSCH (elektro-mechaniczne) - regeneracja sztuki ok. 350zł więc tragedii nie ma:)
- posiada koło dwumasowe
- turbosprężarka ze zmienną geometrią łopat
Eksploatacja:
- bardzo ważny jest odpowiedni olej spełniający normę VW 505.01 5W-40, lub nawet 507.00 5W-30. Jest to ważne ze względu na dodatkowe krzywki napedzające pompowtryskiwacze wywierające potężny nacisk na wałek rozrządu.
tutaj warto dodać o krążącej opinii o tym że TDI pożera duże ilości oleju, nie wiem skąd to się wzięło, bardziej to pasuje
do 16-zaworowych silników 2.0 TDI z początku produkcji. Robię rocznie 15-20.000km i nic nie muszę dolewać. Oczywiście między wymianami poziom zmniejszy się z poziomu max do połowy ale nigdy nie spadnie na MIN
- filtr paliwa oraz paliwo dobrej jakości. To nie wymaga komentarza.
- filtr powietrza (zanieczyszczony może wpływać na dawkowanie i dynamikę oraz znacząco może zakłócać wskazania przepływomierza)
W ciągu 7 lat tylko 2 razy musiałem coś w nim robić (nie wspominając o eksploatacji). Na początku padł mi przepływomierz i auto straciło dynamikę (240zł zamiennik), jakiś rok temu padła cewka na 2 pompowtryskiwaczu (koszt 350zł - wymiana cewki i przy okazji końcówki (części OEM Bosch)). Sumując 590zł na naprawy przez taki okres to nic!
Pozdrawiam