TDI.PL - tuning, chiptuning oraz eksploatacja silników diesla - FORUM

 

Docieranie C3 1.4 HDi

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Docieranie C3 1.4 HDi
« dnia: 14 Maj, 2005, 08:03:49 »
Witajcie.  Mam C3 1.4 HDi. Samochód jest nowy (2 tyg.) ale w książce serwisowej nie za wiele jest o silniku diesla, kompletnie nie ma nic o turbinie, nie napisano za wiele o dotarciu. Nigdy nie miałem samochodu z silnikiem diesla i nie bardzo wiem jak powinienem go docierać, czy to prawda ze jeśli samochód ma turbinę to po przejechaniu nim trzeba na chwilę go pozostawic na wolnych obrotach, nie wiem na jaki czas trzeba go pozostawic, itd. Szukałem troche w internecie ale nic konkretnego nie znalazle. Pomyslalem, że może Wy mi pomożecie. Z gory bardzo dziękuję.
Pozdrawiam



Offline dssn

  • *****
  • 592
    • http://www.terpior.prv.pl
Docieranie C3 1.4 HDi
« Odpowiedź #1 dnia: 14 Maj, 2005, 08:14:37 »
chodzi o to zeby po dluzszej ostrej jezdzie nie wylaczyc od razu samochodu bo to zle dla trurbo, chodzi o smarowanie, najlepiej przed koncem jazdy dojechac spokojnie i odczekac jakies 30 sek, nie duzo, chodzi oto zeby turbo "se odpoczelo" :D bylo to juz na forum tym mowione kilkakrotnie, poszukaj moze sie dowiesz czegos wiecej. A co do docierana to uwazaj, jak to nowy samochod z salonu to lepiej pojezdzic spokojnie na poczatku nie przekraczac czesto 3 tys obr itp powinienes miec w instrukcji do samochodu co i jak, proponuja spokojna jazde przez ok 3 tys km chyba tak, sprawdz.
O

Offline lolo

Docieranie C3 1.4 HDi
« Odpowiedź #2 dnia: 14 Maj, 2005, 11:13:40 »
zasada 1.
Nie butowac auta zanim nie osiagnie temp. 90stopni szkodzi nie tylko turbinie ale calemu silnikowi.
zasada 2.
nie przyspieszac gwaltownie (pedal gazu wcisniety do samego spodu) z niskich obrotow(mowie tutaj o 1000-1500obr/min), lepiej redukcja i wtedy nabierac predkosci.
zasada 3.
przez pierwsze 3-5tys km przejechac samochodem spokojnie nie wkrecajac go na wysokie(dla dieselka :wink: ) obroty za wysoko tak ok  2500-3000(gora)
zasada 4.
po OSTREJ jezdzie nie wylanczac od razu silnika ale odczekac chwilke az turbinka sie nieco ochlodzi.
zasada 5.
najbardziej optymalne obroty na zmiane biegu na wyzszy jest sa obroty od ok 2500obr/min w gore (tak mowią)

jezeli oczyms zapomnialem albo ktos moze jeszcze cos dodac to sorrki i piszcie wskazowki dla kolegi.[/b]

Offline promax

  • *****
  • 584
Docieranie C3 1.4 HDi
« Odpowiedź #3 dnia: 15 Maj, 2005, 02:09:50 »
Heh,za chwilę w Polskę pójdzie fama pt." kończąc podróż dieslem trzeba odczekać 30 sek. przed zgaszeniem silnika"
Jeśli nie dawałeś silnikowi w tubę to wystarczy spokojnie zejsc do wolnych obrotów,parę sekund wystarczy turbinie na wytracenie obrotów bo głównie niesmarowany(po zgaszeniu silnika) wirnik w turbo wyrządza największe straty w Twoim silniku.
Oczywiscie po butowaniu dochodzi jeszcze temperatura ktorą na wolnych obrotach odbierze ze sprężarki i nie tylko olej
Choć przez chwile bądz patriotą MediaMarkt zostaw idiotom!

Offline dssn

  • *****
  • 592
    • http://www.terpior.prv.pl
Docieranie C3 1.4 HDi
« Odpowiedź #4 dnia: 15 Maj, 2005, 13:57:21 »
no wlasnie napisalem "po dluzszej ostrej jezdzie" a nie po spokojnym przemieszczaniu sie w miescie :)
O

Offline jogib

  • *
  • 46
  • Seat Toledo 98' 1.9 TDI AFN 110 KM
Odp: Docieranie C3 1.4 HDi
« Odpowiedź #5 dnia: 19 Maj, 2007, 16:13:34 »
lolo jeżeli chodzi o diesle to ja czytałem w intsrukcji thalii że ekonomiczna jazda jest poniżej 2500. Co do przyśpieszania z 1500 obr. to nie do końca rozumiem. Duży moment obrotowy sprawia że to nic strasznego dla silnika. Czemu ma to niszczyć silnik? pozdrawiam

Offline gajos

  • *
  • 44
  • nikt nie spodziewa sie hiszpanskiej inkwizycji!
Odp: Docieranie C3 1.4 HDi
« Odpowiedź #6 dnia: 19 Maj, 2007, 18:59:29 »
Ja jezdzac spokojniutko w Corolli 1.4 dieslu biegi zmienialem majac 2k obr/min.
Nawet spokojnie dojezdzajac do mety, dawalem silnikowi popracowac 10-30 sekund. Tak samo bylo oczywiscie po ostrzejszej jezdzie, jednak wtedy silnik pracowal 20-30 sekund. Te pare przeczekanych sekund mnie nie zbawilo, jak rowniez z autem nie mialem nigdy problemow.
Identycznie jezdze aktualnie Focusem 1.8 TDCi.
Generalnie powyzej 3k obr/min. raczej nie krece - nie ma takiej potrzeby.
Pzdr.
gajos
                                                      [zmiana pracy = zmiana auta]

Offline KDX

  • ****
  • 360
  • Płeć: Mężczyzna
  • było: TOLEDO AFN, PASSAT AFN, jest: SUPERB AWX
Odp: Docieranie C3 1.4 HDi
« Odpowiedź #7 dnia: 19 Maj, 2007, 22:19:23 »
Przesada w żadną strona nie jest wskazana. Jest tak, że dieselek "nie lubi" ostrego "butowania" prze cały czas, a już absolutnie nie na zimno. Zważcie jednak, że jak będziecie jeździć wolno i delikatnie i nie przekraczać 3.000 obrotów to Wam (w TDI zwłaszcza) turbiny i EGR osadem zarosną i bedą notlaufy jak króliki się rodzić.
Turbodiesel musi (wiem z autopsji) raz na jakiś czas być przegoniony i tyle. Nie można dorabiać ideologii tylko z wyczuciem korzystać z samochodu. W pełni zgadzam się z kolegą LOLO.

Pozdrawiam!
K.

Offline gajos

  • *
  • 44
  • nikt nie spodziewa sie hiszpanskiej inkwizycji!
Odp: Docieranie C3 1.4 HDi
« Odpowiedź #8 dnia: 20 Maj, 2007, 23:23:35 »
Opowiadasz. W Corolli nie mialem zadnych problemow. Do 4k obr/min krecilem go doslownie kilka razy, w 95% przebiegu to byla ekonomiczna jazda.
Ja nie mowie ze nie mozna, tylko odnioslem sie do ekonomicznej jazdy. Foka na razie jezdzi ladnie i tez wlasciwie nie ma potrzeby go krecic powyzej 3k, bo znacznie przyjemniej zareaguje na wyzszy bieg. Czy bede mial z racji niekrecenia problemy (co sugerujesz) - czas okaze ;-) Na razie 2 tygodnie i ~3500km.
Pzdr.
gajos
                                                      [zmiana pracy = zmiana auta]

Offline KDX

  • ****
  • 360
  • Płeć: Mężczyzna
  • było: TOLEDO AFN, PASSAT AFN, jest: SUPERB AWX
Odp: Docieranie C3 1.4 HDi
« Odpowiedź #9 dnia: 21 Maj, 2007, 08:29:41 »
Wysoce prawdopodobne, że masz rację Gajos. Nie na darmo wyższą cenę ma samochód od pierwszego właściciela, a zwłaszcza takiego co ma więcej niż 25-30 lat - spokojna jazda jest generalnie w cenie.

Zauważ jedynie, że mówimy o różnych technologiach (D4D i TDI, nie jestem pewien czy w Corolli jest zmienna geometria kierownic turbiny), prócz tego mój TDI ma już prawie 10 lat i niewiadomą liczbę przejechanych kilometrów, wg stylu jazdy trzech kierowców przede mną...
Pozdrawiam!
K.

Offline gajos

  • *
  • 44
  • nikt nie spodziewa sie hiszpanskiej inkwizycji!
Odp: Docieranie C3 1.4 HDi
« Odpowiedź #10 dnia: 21 Maj, 2007, 09:25:44 »
Doooobra, w 50% wygrales...  ;)
Pzdr.
gajos
                                                      [zmiana pracy = zmiana auta]

Offline SACZI

Odp: Docieranie C3 1.4 HDi
« Odpowiedź #11 dnia: 12 Grudzień, 2011, 19:19:36 »
... Co do przyśpieszania z 1500 obr. to nie do końca rozumiem. Duży moment obrotowy sprawia że to nic strasznego dla silnika. Czemu ma to niszczyć silnik? pozdrawiam
I właśnie ten wysoki moment przy niskich obrotach morduje silnik - niskie obroty, małe ciśnienie oleju, słabe smarowanie panewek.
W klekotach gaz w podłogę bezpiecznie jest wciskać od przynajmniej 1800-2000 obr/min.
1600 obr/min jest absolutnym minimum obrotów, przy których można jeździć na III, IV i V.

Odp: Docieranie C3 1.4 HDi
« Odpowiedź #12 dnia: 02 Styczeń, 2012, 16:22:13 »
Dzisiejsze oleje bardziej rozpieprzają motor niż samo butowanie czy złe docieranie. Oleje nie nadają sie do niczego, są eko mleko rzadkie jak woda. Wogóle temperatury nie zbierają a wiadomo nie od dziś ze to olej chłodzi silnik a nie woda. A dopiero woda chłodzi olej