Akurat silnik 2.2 DTI nie jest ani słaby (mały prezent od fabryki jest - ma nie mniej niż 130 KM, 300 Nm), ani paliwożerny (pompy VP44PSG16 są naprawdę skuteczne w dziedzinie precyzyjnego dawkowania, a ciśnienie wtrysku jest takie jak w pompowtryskach - a co za tym idzie sprawność jest wysoka). Jest też wygodnie tuningowalny (chip via CAN lub moduł do diesla). Przykładowe osiągi, jakie typowo robię w nich - poniżej
2.2 DTI jest daleko lepszy od 2.0 DTI. Po pierwsze 2.0 DTI ma turbinę Garrett GT1549S, o stałej geometrii (taką samą ma silnik np. skody 90 KM w pierwszej swojej "edycji"). W 2.0 DI jest już dramatycznie mała - GT1544S i to bez intercoolera. 2.2 DTI ma natomiast turbinę również Garrett - GT1849V. Plasuje się ona pomiędzy GT1749V (powszechna w nowych VW z pompowtryskami) a GT2052V (stosowana w Audi 2.5V6). Jest to turbina o zmiennej geometrii, realizująca przepływy ok. 20% większe niż GT1749V. Czyli jeżeli przyjmiemy że turbiny w VW PD są dobrze dobrane, to w Oplu 2.2 są równie dobrze dobrane, nawet z niewielkim hakiem ...
Silnik 2.2 DTI ma 130 - 135 KM przy doładowaniu 1.0 bara (EUR3). Silnik 1.9 TDI ma 138-140 KM przy doładowaniu 1.3 bara. Turbina z Opla bez trudu i ryzyka ładuje 1.3 bara... (wzrost o 0,3). Turbina z VW może ładować 1.6 bara (jak się nie stawia na niezawodność auta).
Co do palenia - jeździłem zarówno PD 130 (Passat, konwersja na 165 KM) jak i 2.2 DTI (Vtectra, konwersja na 163 KM). Vectra pali mniej, szczególnie przy większych szybkościach widać to natychmiast.
Być może jednak samo auto ma mniejszy Cx czy masę i dlatego mniej pali - stąd ciężko mi tu rozstrzygnąć. Teoretycznie oba powinny palić mniej niż np. 1.9 TDI 110 przy tej samej prędkości (bo mają wyższe ciśnienia wtrysku i wyższą sprawność układu doładowania).
W Oplach 2.0 DI/DTI denerwujące są tylko zawory sterujące recyrkulacją i doładowaniem (nie wykonawcze, tylko sterujące) - psują się co 30-50 tyś kilometrów. Załamujące - w VW zawory nie padają tak często i pod tym względem są to auta bardziej niezawodne.
W 2.2 DTI już nie ma tego problemu (zawory są takie jak w VW).