TDI.PL - tuning, chiptuning oraz eksploatacja silników diesla - FORUM

Hartowanie sprezyn

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Hartowanie sprezyn
« dnia: 16 Czerwca, 2005, 13:19:57 »
Witam!

Alternatywa dla wymiany zawieszenia na sportowe jest hartowanie sprezynek. Chce taka operacje wykonac. Jest tu "firma" ktora sie tym zajmuje...lecz facet mowi ze po hartowaniu sprezyny sie kurcza ...czyli samochodz sie obnizy o dowolna wysokosc...ale czy takie sprezyny beda twardsze? Tzn same w sobie jako material nie jako sprzezyna. Bo oczywiscie sprezyna scisnieta bedzie juz twardsza? Czy ktos cos na ten temat wie? Jakie sa plusy i minusy hartowania? Czy jak zadaluje z 5 ludzi do furmakni nie bedzie sie oponka o nadkole ocierac?

Pozdro



Hartowanie sprezyn
« Odpowiedź #1 dnia: 16 Czerwca, 2005, 14:41:57 »
wiesz akutar studiuje metaloznastwo i wiem jak sie to odbywa- po hartowaniu stop zelaza z weglem (stal) staje sie w strukturze martenzytem - ktory wlasnie jest twardy itd...tylko chodzi mi o praktyke ...wiadomo teoria sobie a firmy sobie.... i chcialem zapytac tych ktorzy mieli juz stycznosc z tym jak w rzeczywistosci jest po takim zabiegu:)

pozdrawiam cie piotr :)

Hartowanie sprezyn
« Odpowiedź #2 dnia: 16 Czerwca, 2005, 22:35:37 »
Nie polecam Ci wykonywanie takich operacji. Po pierwsze twardsze sprężynki nie są, aż takie drogie, a po drugie facio, który będzie ci hartował twoje, powinien znać dokładnie materiał z jakich są one wykonane, aby przeprowadzić odpowiednią obróbkę cieplną , a to wg mnie może ustalić po wykonaniu badań na skład chemiczny, a pewnie labolatorium nie ma, no i musiał by pobrać próbkę co wiąże się ze zniszczeniem jednej sztuki. Także wg mnie nie polecam. Ale wybór należy do Ciebie. Pozdro

Hartowanie sprezyn
« Odpowiedź #3 dnia: 16 Czerwca, 2005, 23:12:24 »
wiem ze te "facio" ma ten zaklad od kilku lat i skoro sie trzyma to musi robic to dobrze...no nie wiem co mam robic....wiem ze niektorzy praktykuja takie sposoby obnizenia samochodu. a moze macie jakies propozycje zeby to zrobic inny sposobem rownie tanim?i najwazniejsze - o ile obizyc zawieszenie ? ja myslalem zeby z tylu obizyc o 4cm a przod o 3cm co wy na to ?

Hartowanie sprezyn
« Odpowiedź #4 dnia: 17 Czerwca, 2005, 13:55:45 »
piotr mam astre kombike 94'

wszytsko jest pieknie ladnie ale taki zawias kosztuje 159 euro...czyli grubo ponad 600 zeta :( a hartowanie niecale 150...

Hartowanie sprezyn
« Odpowiedź #5 dnia: 18 Czerwca, 2005, 01:09:38 »
dobra to skoro doszlismy juz do momentu kiedy mam hartowac to powstaje nastepne pytanie!!! o ile obnizyc? myslalem ze o 4 cm z przodu i o 5 cm z tylu albo boje sie  ze zostawie na ktorym krawezniku podwozie ....moze kto pomoze doradzic???

Offline dssn

  • *****
  • 559
    • http://www.terpior.prv.pl
Hartowanie sprezyn
« Odpowiedź #6 dnia: 18 Czerwca, 2005, 11:04:45 »
nie wiem jak oni chcca ci to zahartowac ale po hartowaniu metal nie powinien zmienic swojej objetosci, wg mnie nie powinna taka sprezyna (chociaz to juz nie bedzie sprezyna) zmienic swoich rozmiarow. Mam nadzieje ze to jakas odpowiedzialna firma bo jak nie to po zahartowaniu poprostu ci te sprezyny popekaja przy wiekszym obciazeniu i na polskich (czyt. nierownych) drogach. Wiec radze sie najpierw ich do bolu wszystkiego wypytac i wolac o gwarancje na takie sprezyny. Ew. moze maja swoje sposoby i nazywaja to hartowaniem a moze odpuszczaja utwardzaja badz co innego. Wypytaj ich o wszystko zebys czasem si enie przejechal. Pozdrowienia i daj znac co i jak :D
O

Hartowanie sprezyn
« Odpowiedź #7 dnia: 18 Czerwca, 2005, 14:22:28 »
no nareszcie ktos gada z sensem. dlatego sie pytam co i jak czy to sie tylko hartowanie nazywa czy jak? sam nie wiem co robic ....szukam narazie sprezynek sportowych do kupienia to se daruje to ryzyko. apropo nie ma ktos takich sprezynek do astry 94' kombik :) oczywisice TD :)

pozdrowka dla wszystkich

Hartowanie sprezyn
« Odpowiedź #8 dnia: 26 Czerwca, 2005, 14:21:22 »
Żelazo ulega przemianom alotropowym podczas zwiększania temperatury, następuje przemina krystalograficzna z sieci A2 na A1(ok 730 C). Podczas hartowania z austenitu tworzy się martenzyt(wazna jest tu zawartosc węgla. Dlatego też odpuszcza się stal po takim zapiegu aby nie była zbyt krucha. A zwiększa swoją objętosc ze zrozumiałych przyczyn. Ogólnie tak:
Pierwiastki stopowe w spreżynach(maja za zadanie w szczegolnosci umacniac ferryt)  to: Mn 0,4-1,1%; Si do 1,8% i Cr 0,5-1%  C 0,45-0,65%
Czasami jeszcze wanad ok 0,15% który zmniejsza skłonnośc austenitu do odweglania i rozrostu ziarna.
Obrobka cieplna(hartowanie) odbywa sie w temperaturze 800-850C(chlodzenie w oleju lub wodzie) i odpuszczaniu w 400-500C tak by twardosc wynosila 35-45 HRC a granica plastycznosci od 780-1370 MPa(czasami i wiecej). Przyklad stali to np. 50HSA.

Hartowanie sprezyn
« Odpowiedź #9 dnia: 26 Czerwca, 2005, 22:58:49 »
wydaje mi sie ze jesli chodzi o odpuszcznie to raczej srednie powinno byc zastosowane (250-500) zeby sprezystosc uzyskac i wytrzymalos - ale to tylko moje domysly....

palnik fajnie ze takie ciekawostki mowisz :) dzieki

ale ja dalej nei wiem jak jest w rzeczywistosci po hartowaniu ;/