Może was to zainteresuje - ostatnio (na fuchę

) badam na hamowni turbosprężarki hybrydowe, będące substytutami sprężarek K03 w wersji z zmienną geometrią (1.9 TDI 75, 90, 105 KM) oraz dwóch Garrettów - GT1646V i GT1749VA (silniki 2.0 TDI odpowiednio z DPF 8V i bez DPF, 16V). Przygotowane zostały przez BBX (Boost Becomes Xtreme) i cechuje je kilka prostych trików. Poznaliśmy się na I-diesel (hurtowni produktów do diesli -
www.i-diesel.co.ukPrzede wszystkim część wydechowa ma nieco większy luz (niż typowa turbosprężarka) pomiędzy turbiną a jej kanałem.
Muszla kompresora jest przetaczana na CNC i instalowany do niej jest wirnik kompresora K04 (34 mm, w hybrydzie z K03) lub w Garrettach jest to już 39,6 mm (wirnik kompresora jest z GT2052V). Mają oczywiście również większe, ale na razie zacząłem od zabawy z tymi podstawowymi, najczęściej sprzedawanymi w zestawach i solo.
Całe kolektory wydechowe wraz z turbinami są pokrywane Al2O3 co poprawia wygląd (co oczywiste) ale również ogranicza emisję ciepła. Cieplejsza spalina ma zmniejszać turbo lag. Ile w tym prawdy - nie wiem, i tak turbo lag jest taki jak fabrycznej turbiny, może minimalnie większy.
Póki co do naszego Caddy 1.9 TDI 105 (konstrukcyjnie na bazie bloku z 2.0 8V) zamiast seryjnego K03 z wejściem 32 mm założyłem BX03VH z wejściem 34 mm (hybrydę z K04) oraz BX1652V (hybrydę Garretta GT1646V z GT2052V) i pomierzyłem - najpierw na seryjnym programie a potem - wystrojone do granicy normy EUR3 (na seryjnej turbinie K03, na hybrydowanej KKK i na hybrydowanej sprężarce Garretta). Wyniki jutro. Sprężarki pasują metodą plug-n-play - zachowano zarówno fabryczne części kompresora jak i turbiny (tylko są roztoczone odpowiednio w środku).
Ogólnie co ciekawe na fabrycznym programie auto nie przeładowuje (zasługa zapewne dokładnie wyliczonego poszerzenia kanału turbiny spalinowej) i jest 11 KM mocniejsze samo z siebie (Garrett) lub 9 KM (KKK). Hece zaczynają się dopiero jak zaczynamy ładować 1.5-1.7 bara (czego fabryczna turbina nie zniosłaby, co zresztą łatwo można sprawdzić na jej mapie sprawności kompresora. Przypominam, że reszta instalacji jest serią marki seria, bez zmienienia choćby jednej śrubki czy rurki.
Jutro wykresiki i omówienie strojenia programu. W przyszłym tygodniu wyjeżdżam, ale za 2 tygodnie do naszego Passata 2.0 TDI 8V zakładam zamiast GT1646V hybrydę BX1652V (która już w Caddy pokazała na co ją stać) oraz dostanę większą maszynkę, BX1656V - mam nadzieję zobaczyć jakieś ciekawe wyniki i info o turbo-lagu z naszego 136 KM Passata
